We kijken vooruit én houden vast

Klanttevredenheids-
onderzoek

Klanttevredenheid is van doorslaggevend belang voor bedrijven en organisaties. Met een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) krijg je inzicht in behoeften, wensen en verwachtingen van de klant. Het onderzoek helpt je vervolgens om de mate van voldoening bij opdrachtgevers te verhogen.

Bestaande klanten vormen de prioriteit

Bij een positioneringopdracht voert DailyBrand marketing & creatie standaard een klanttevredenheidsonderzoek uit. Dat gebeurt onder andere vanuit de gedachte: eerst de achterdeur dichtzetten voordat je de voordeur opent. Anders gezegd: de bestaande klanten hebben de organisatie/ het merk gebracht waar het nu is aangekomen, en daar mag bepaald niet lichtzinnig mee omgegaan worden. Zij vormen de basis, en aan die basis wordt in beginsel niet getornd. Een KTO kan overigens ook als afzonderlijke opdracht uitgevoerd worden.

Verschillende methoden van onderzoek

Er bestaan verschillende onderzoeksmethoden. Zo kun je kiezen voor een standaard KTO waarmee de tevredenheid van een grote groep klanten wordt onderzocht. Er kan ook gekozen worden voor een probleemanalyse. Hierbij onderzoek je of klanten problemen ondervinden bij het gebruik van jouw product of dienst. Tot slot kan ook een klachtenanalyse toegepast worden. In dit laatste geval worden klachten van klanten direct ingezet als kans om de dienstverlening te optimaliseren.