Zoals de meeste mannen, ben ook ik een echte voetballiefhebber. Een ander gemeenschappelijke interesse van de man is auto’s. De voetbalwereld is een echte mannenwereld, waar regelmatig de duurste auto’s te bezichtigen zijn. Persoonlijk heb ik niet veel met auto’s, maar zelfs ik keek afgelopen zondag even om op het moment dat er een witte Ferrari aan mij voorbij ging. Achter het stuur verwachtte ik een bekende (ex-)voetballer, maar niets bleek minder waar te zijn. Tot mijn verbazing zag ik een onbekende vrouw van rond de zestig de dure sportauto bedienen. Huh!? Dit kan toch niet? Maar wat is de reden dat ik dit plaatje niet vind kloppen?

De autobranche is een branche waarbij tientallen merken actief zijn. Bij veel branches zou dit leiden tot een gigantische concurrentiestrijd, waarbij vele organisaties uiteindelijk zullen sneuvelen. Binnen de autobranche is weliswaar volop sprake van concurrentie, maar toch vliegen de vonken er niet vanaf. De verklaring is dat automerken zich al jaren bezighouden met positioneren. Waarschijnlijk is er geen andere branche te vinden die het effect van positioneren zo mooi weergeeft. Ieder merk heeft een duidelijke positionering die typisch kenmerken en eigenschappen benadrukt. De verschillen hierin zijn dan ook over de hele wereld bij nagenoeg iedereen bekend. Neem BMW en Mercedes bijvoorbeeld. Beide auto’s behoren tot een luxe auto van degelijk kwaliteit uit het duurdere segment. Echter verkopen zij beide hun auto’s aan een ander type consument. Dus in hoeverre zijn BMW en Mercedes dan concurrenten van elkaar?

De positionering zorgt dat elk merk uniek is. Zo hebben zij ook een eigen imago opgebouwd. Smart staat bijvoorbeeld bekend als een compacte design auto, die perfect is voor het gebruik in de stad. Volvo staat bekend om de veiligheid en de stevige kwaliteit die zij levert. Ferrari heeft op haar beurt het imago van een dure snelle sportauto waar bijna elk jongetje van heeft gedroomd om er ooit in te rijden. Bij elk merk hebben we wel een bepaald beeld en vooral gevoel. Uiteindelijk is elke klant uniek. En waarom zou een vrouw niet kunnen dromen over een Ferrari?