In Nederland vindt een enorme vergrijzing plaats. Op dit moment behoren bijna zes miljoen Nederlanders tot de leeftijdsgroep 50+. De komende jaren zal dit aantal alleen maar groeien. De verwachting is dat dit aantal in het jaar 2025 met minimaal één miljoen Nederlanders is toegenomen tot 7 miljoen. Wat betekent deze ontwikkeling voor het online winkelen?
De groep 50-plussers heeft te maken met enkele vooroordelen. Zo worden zij vaak als ouderwets bestempeld. Bovendien denkt bijvoorbeeld de meerderheid van de internetbedrijven dat deze groep lastig te bereiken is. Om die reden concentreren zij zich op een jongere groep mensen. Deze gedachtegang is echter niet juist. De alsmaar groeiende groep van 50-plussers biedt deze bedrijven juist waardevolle kansen. Niet alleen hebben de senioren relatief meer tijd en geld tot hun beschikking, zij zijn tevens enorm loyaal. Anders dan vele denken zijn zij online zeer actief. Bijna tweederde van de senioren is meerdere malen per dag online. Zij gebruiken het internet om zichzelf te ontplooien, te bankieren, te mailen, het nieuws te lezen en informatie op te zoeken. Meer dan de helft van de 50-plussers kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonderen het internet.
Bijna 40% geeft aan regelmatig online producten te kopen. Wel is het belangrijk dat er in de webshop rekening wordt gehouden met de gebruikers op leeftijd. Zij hebben namelijk andere prioriteiten en verwachtingen dan de jongere generaties. Zo hechten zij meer waarden aan zekerheid. Aspecten als garanties, leveringsvoorwaarden, keurmerken en A-merken zijn voor hen van groot belang. Bovendien geven de senioren vrouwen aan dat zij gezelligheid zoeken in webshops. De aankleding van de winkels op het internet is dus ook een aandachtspunt. De meerderheid van onlinewinkelende 50-plussers geeft aan alvorens het kopen een vergelijkingssite te raadplegen en/of beoordelingen te lezen. Zelf schrijven ze ook regelmatig een recensie. Deze leeftijdsgroep kent dus ook nog eens veel potentiële ambassadeurs voor uw product of dienst. Retailers op het web doen er zodoende goed aan om óók de 50-plussers serieus te nemen. De vergrijzing biedt u als internetondernemer diverse kansen, wat let u?