Dagelijks ‘luister’ ik naar de radio, waarbij het meeste aan me voorbijgaat en vooral de weinig inspirerende reclameblokken. Maar de radiocommercial van Ditzo viel me deze week wel op. Hierin klinkt het negatieve commentaar van een paar fictieve klanten op hun… eigen commercials! In de stijl van de campagne wordt kritiek geuit op hoe irritant hun radioreclames wel niet zijn. Met als afsluiter dat de commercials ‘gelukkig’ stoppen, maar de service via WhatsApp blijft.
Het deed me denken aan de trend dat beroemdheden tegenwoordig steeds vaker hun eigen ongemakken delen met de buitenwereld. Via de sociale media maken ze hun problemen, ruzies of ander pech en ongeluk wereldkundig. Om zo, naar ik vermoed, de voedingsbodem weg te nemen van de roddelpers. Er is iets voor te zeggen; door zo transparant om te gaan met kritieken en jezelf op een ludieke manier op de hak te nemen geef je haatzaaiers en professionele roddelaars minder ruimte. En oogst je naar mijn inziens respect en ‘street cred’, eh, geloofwaardigheid. Een soort omgekeerde psychologie, of zoiets.
De maatschappij vraagt van bedrijven, zoals uiteraard al langer bekend is, steeds meer om openheid en transparantie. Op het gebied van kosten, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Nu voegen we aan het rijtje toe; zelfspot en zelfkritiek. Om zo met een knipoog het spel weer naar eigen hand te kunnen zetten. Slim, dat zo.