YOUR DAILY
BRAND
ACTIVATORS

Is jouw merkbelofte voldoende aansprekend?

Ieder merk bevat een belofte. Zo belooft bijvoorbeeld McDonalds het hele gezin familieplezier, Red Bull belooft avontuur en Axe deodorant maakt een womanizer van je. Een merkbelofte wordt geformuleerd om klanten te werven en er fans van te maken. Voldoet jouw merkbelofte daar ook aan? Is deze nog helemaal van deze tijd en voldoende aansprekend?

Verbinding maken

De merkbelofte van een merk betreft een beschrijving van wat de organisatie stakeholders te bieden heeft, dus waarmee de verbinding gemaakt wordt. Het is een heldere formulering van datgene waar het merk voor staat. In beginsel is de beschrijving bedoeld voor interne toepassing. Daarna kan het vertaald worden naar handelen richting de buitenwereld.

Betekenisvol zijn

Idealiter biedt de merkbelofte de klanten een aansprekende meerwaarde die authentiek (geloofwaardig), onderscheidend en relevant is. Authentiek omdat de merkbelofte ook echt gerealiseerd moet kunnen worden, en stakeholders het heel snel doorhebben als je iets claimt dat je niet bent of waar kunt maken. Onderscheidend omdat je zichtbaar wilt zijn, en bij voorkeur een nummer 1 positie gaat verwerven in een zelfgekozen domein. Daarmee neem je afstand van de andere aanbieders. En natuurlijk relevant, want als het niet betekenisvol is houdt het al snel op.

Flinke voorsprong

Een sterke merkbelofte die zorgvuldig bepaald is, rekening houdend met de drijfveren van klanten, de merkkeuzes én activiteiten van concurrenten en zéker ook de eigen kracht, kan het merk echt op flinke voorsprong zetten. Dat realiseer je door vanuit dit fundament de hele organisatie aan te sturen. De keuzes in je bedrijfsvoering, productontwikkeling, communicatie en sales kunnen allemaal gebouwd worden op dit fundament.

Formulering merkbelofte

Zodra je alle relevante informatie over je merk hebt verzameld, kan je echt aan de slag. Idealiter laat je een (externe) professional het proces aansturen, die de intern aanwezige kennis en inzichten naar boven weet te halen en te ordenen. Het gaat er uiteindelijk om, om te achterhalen wat nu werkelijk het belangrijkste voordeel voor klanten is om het merk te adopteren. Nadat dit scherp is gesteld, kan gewerkt worden aan de formulering van de merkbelofte. Aansluitend kan bepaald worden hoe de merkbelofte verdere invulling krijgt. Denk daarbij aan de productnamen, de communicatiemix, de accenten die het salesteam uitdragen, et cetera. Zo verzeker je je ervan dat het merk echt aan betekenis wint en in alle opzichten beklijft. En bedenk; een merk vraagt dagelijks om aandacht. Niet voor niets heten wij DailyBrand.

Bij DailyBrand denken en doen we graag mee. Bel gerust met 073 6101044 of stuur een mail naar info@dailybrand.nl

Gratis magazine