Wist je dat je onbewust flink beïnvloed wordt door de kleuren om je heen? Niet alleen hebben we allemaal een persoonlijke voorkeur in kleuren, ook je humeur, houding, productiviteit en zelfs je spijsvertering kunnen worden beïnvloed worden door een kleur.
Kleuren spelen een grote rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Deze kleurassociaties worden onder andere gevormd door cultuur, mode, ervaring, persoonlijke voorkeur en kleurbeleving. Het menselijk geheugen is vatbaar voor visuele prikkels en daar is kleur er een van.
Wit:
Maagdelijk, puur, eenvoudig, open, zuiver, schoon, jeugd maar ook steriel, klinisch, leeg (in Oosterse culturen de kleur van de dood, rouw).
Zwart:
Dood, rouw, boos, verdriet, droevig maar ook sterk, krachtig, dui delijk, elegant, stijl, klasse, techniek.
Rood:
Passie, liefde, opwinding, snelheid, kracht, hitte maar ook agressie, gevaar, bloed, geweld.
Geel:
Optimisme, vreugde, blijdschap zomer (zon) maar ook jaloezie, haat, bedrog, ziekte.
Blauw:
Rust, kalmte, vrede, vertrouwen, orde, regelmaat maar ook koude, kille technologie, onderdrukking.
Groen:
Natuur, milieu, geluk, gezondheid, jeugd, vernieuwing maar ook pech, afgunst, onervarenheid, jaloezie, nijd.
Bruin:
Aards, betrouwbaar, stabiel, eenvoud maar ook onrustig, ongedefinieerd.
Paars:
Spiritueel, mysterieus, wijsheid maar ook arrogantie, ruwheid, wreedheid (soms rouw).
Grijs:
Wijsheid, ervaring, betrouwbaar, bescheiden, volwassen (soms ouderdom) maar ook saai, oud, verdriet.
Kleur zorgt voor sfeer en heeft een bepaald effect. Als je gebruik maakt van kleur, is het verstandig rekening te houden met het effect, de symboliek en de associaties die deze kleur oproept. Vooral grafisch vormgevers, zoals die binnen DailyBrand, weten kleur op de juiste momenten binnen vastgestelde doelstellingen te benutten. Bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een logo of website. Doe er ook je voordeel mee. Beken kleur!