Het lijkt zo logisch… om iemand te interesseren moet je ‘m vooral informeren. Toch zien we dat tegenwoordig anders. We krijgen namelijk steeds meer inzicht in de werking van het menselijk brein. En wat blijkt, de groei van de hersencellen gaat bij volwassenen in een participatieve omgeving sneller dan normaal.
Anders gezegd: als mensen gestimuleerd worden tot een actieve deelname, dan doet het menselijk brein daar extra dingen mee. Daarnaast blijkt dat de actieve betrokkenheid van mensen bij merken een gunstig effect heeft op het merkgeheugen. Alles pleit er dus voor om in communicatie steeds meer zaken in te bouwen die uitdagen tot verder handelen. Zo hebben we onlangs gezien dat Lay’s mensen uitdaagt om een eigen smaak chips te ontwikkelen (beloning € 25.000 en 1% van de omzet). Lotto laat mensen zich op internet even miljonair voelen door hen heel persoonlijke keuzes te laten maken. Lampenier biedt mensen de kans om hun eigen lampenkap te ontwikkelen door ze zelf hun eigen stof voor de lamp mee te laten nemen. Consumenten kunnen en willen zelf in control zijn. Met participatie zet u hen en uzelf op voorsprong.