Het moment dat data-driven marketing nog in de kinderschoenen stond is allang voorbij. Velen zijn er ondertussen van overtuigd dat je meer zult bereiken als je je klant vanbinnen en -buiten kent. Maar zet het verzamelen en analyseren van klantgegevens écht zoveel zoden aan de dijk? Het antwoord is onomwonden ‘ja’. Kijk alleen al naar de succescijfers: datagedreven bedrijven zijn gemiddeld 5% productiever. Daarnaast behalen ze een 6% hogere marge. En… datagedreven organisaties groeien 25% harder.

Gerichtere en effectievere marketing

Wat doen die bedrijven dan? Data-driven marketing is eigenlijk niets meer dan het analyseren en gebruiken van klantgegevens om vervolgens gerichtere en effectievere marketingactiviteiten te kunnen ondernemen. Neem bijvoorbeeld een webshop. U heeft dan sowieso basisgegevens nodig om de producten in de webshop te kunnen verzenden. Die kunt u tijdens het bestelproces aan uw klanten vragen en in een CRM-systeem opslaan. Maar u kunt ook het moment gebruiken om klanten diverse vragen te stellen over het gebruik van de producten. Daardoor krijgt u inzicht in het waarschijnlijke moment van vervanging. De volgende logische stap? Daar tijdig op anticiperen. En wat te denken van bijverkoop? Hoe meer u weet, des te nauwkeuriger kunt u een passend extra product in beeld brengen, en ga zo maar door.

Van een overload aan informatie naar betekenisvolle data

Het is bijzonder maar waar: veel bedrijven lopen niet vast door een tekort, maar juist door een overload aan informatie. Vraagt u zich dus als eerste af in welke data u inzicht wilt krijgen.  Denk hierbij aan vragen als: waaraan voldoet mijn ideale klant? En waarin onderscheidt mijn organisatie zich ten opzichte van andere aanbieders? Antwoorden op deze vragen geven al duidelijkheid over welke informatie en dus data u echt nodig hebt.

Aansluitend start u met het definiëren van afgebakende klantsegmenten. Hierna kan een data-analist aan het werk om een analyse te maken op basis van het aanwezige CRM-systeem. Met de beschikbare informatie kunnen de klantsegmenten vorm krijgen en nader gefinetuned. Hier start u met data-driven marketing door bijvoorbeeld gesegmenteerde e-mailings op te stellen met gerichte boodschappen en aanbiedingen. Op basis van klikgedrag kunnen verdere inzichten worden verzameld.

Met data-driven marketing bent u dus beter in staat om uw klant optimaal te bedienen, terwijl u ook uzelf een flinke dienst bewijst door inzicht in betekenisvolle data. Meer weten over dit onderwerp? Laat maar even weten!