Ieder bedrijf dat met positioneren bezig is, probeert zich te onderscheiden van alle overige aanbieders op de markt. De gekste fratsen worden uit te kast gehaald om op te vallen en uniek te zijn. Zo is er nu een Japans jeansmerk dat zijn jeans door leeuwen en tijgers laat “customizen”. Is er nog ergens een grens of mogen alle remmen worden losgegooid om uw merk onder de aandacht te brengen?
Het Japanse jeansmerk is natuurlijk wel een voorbeeld van extremen. In eerste instantie leek het zielig voor de dieren en nogal onwaarschijnlijk dat ook maar iemand een aan stukken gescheurde spijkerbroek wilde kopen. Toch liggen de hedendaagse modewinkels vol met ‘versleten’ jeans waar ook nog gerust grofweg €60,- voor wordt betaald. Waarom daar niet op inspelen en ook nog het goede doel steunen? Want jawel, uiteindelijk worden er drie broeken (de T1 (Tiger), L1 en L2 Lion)) geveild en de volledige opbrengst gaat naar het WWF en de dierentuin waar de stof gescheurd is, de Kamine Zoo.
Het is een bijzondere actie die bij vele online nieuwspagina’s en bloggers onder het kopje ‘opmerkelijk’ worden geplaatst. Veel free publicity dus, oftewel earned media. Vooral de aandacht voor het goede doel wordt volop geprezen. En wat is er beter dan dat onafhankelijke (invloedrijke) partijen vrijwillig over uw merk vertellen? Om dit voor elkaar te krijgen is het uiterst belangrijk dat u opvalt en een onderscheidend vermogen heeft. Zo’n actie is er natuurlijk één uit duizenden maar laat wel zien dat creativiteit geen grenzen kent. Dus laat alle strikte regels eens los en kijk wat het resultaat is van uw creatieve denken…succes!
Bron foto: www.zoojeans.com