Je kent het vast wel: je ontmoet een stelletje, of wellicht zelfs vrienden in je omgeving, en op de een of andere manier voel je dat er iets niet klopt tussen hen. Je kan het niet duiden, je voelt het simpelweg. Bij brand building werkt het niet anders. Alles moet kloppen. Het klantbrein is naarstig op zoek naar congruentie. Dat vermogen om snel omgevingen te scannen of alles klopt, heeft ons als mensen doen overleven. Zodra er iets in die omgeving afwijkt, waren we op onze hoede. Of namen we de benen!

Dat vermogen om te overleven dragen we nog steeds bij ons. Dit dominante systeem in ons brein dat honderdduizenden jaren oud is, schud je niet makkelijk van je af na slechts 2000 jaar aan zogenaamde beschaving. Terug naar brand building of merkbouwen, als je wilt. Ik zie mensen binnen bedrijven vooral aandacht besteden aan de buitenkant van het merkhuis. De look-and-feel van het bedrijf, de winkel, de website, social media, concepten en meer. Toegegeven, dit deel hoort er ook zeker bij. Het zegt wie je bent, hoe je denkt en waar je voor staat. Dat zijn belangrijke pilaren van een merk én dat dien je te delen met de wereld om je heen. Gelijktijdig krijg ik ook de indruk dat bedrijven (onbewust) wegblijven bij het onderwerp ‘medemerkers’. Dit, omdat het lastig kan zijn én… het soms ook echt lastig is.

Tuurlijk, een berichtje posten is sneller en makkelijker dan een oudgediende omturnen naar een merk-ambassadeur van jouw bedrijf. Maar denk eraan: het klantbrein ziet alles, net zoals je moeder vroeger. En als er iets niet congruent is, dan gaat de klant in de argwanende stand. Dat is het laatste dat je wilt. Sterker, je bent juist een merk aan het bouwen om je aantrekkingskracht te vergroten. Vroeg of laat ontkom je er niet aan om te investeren in de slag van medewerkers naar medemerkers. Maar hoe doe je dat dan?!

De belangrijkste stap: betrek hen erbij! De merkwaarden van jouw merk zijn niet in beton gegoten. Er is voldoende ruimte om hierbinnen medewerkers de ruimte te geven om zelf relevantie aan te brengen. Laat hen nadenken over concepten, hoe vorm te geven aan het merk tijdens contacten met zowel klanten als collega’s, over de tools die zij nodig denken te hebben om vorm te geven aan hun rol als merk-ambassadeur, zet ze aan het schrijven van content voor social media.

Ik beloof je: je kan beter een minder sterk merk hebben en een sterk team van ambassadeurs, dan andersom. Simpel samengevat: jouw medewerkers zijn het merk!