YOUR DAILY
BRAND
ACTIVATORS

Een belevingswinkel dankzij new media…

De klant van nu wil beleving. Zeker bij de inzet van nieuwe media gaat het steeds minder om het product maar om de relatie die u als onderneming met een klant hebt. Mijn vorige blog over klantenbinding ging hier nader op in.

De afgelopen 10 jaar was vooral de computer het kanaal voor online interactie. Daarmee was het ook het kanaal voor het inspelen op nieuwe media. Maar vandaag zijn er heel wat meer mogelijkheden. Denk aan uw telefoon, iPad en televisie. Al deze apparaten worden uitgerust met een stukje (open)software en internet. Media die de consument direct tot zijn of haar beschikking heeft. Elk met een eigen kenmerk en gebruikerservaring.

Een half jaar geleden kon ik bij de Vodafone-winkel niet geholpen worden met een product dat ik op de website had gezien. De producten van de website staan namelijk volledig los van hetgeen aangeboden wordt via de winkel. Als klant van Vodafone vond ik dit vreemd. Ik was op dat moment toch bij één en hetzelfde bedrijf?!

Omnichannel klantcontact
Het gaat er hierbij om dat de klant volledig centraal staat. Hij/zij wordt in elke vorm van interactie herkend, ongeacht of het nu gaat om offline, online of mobiel. En waarbij al deze media kris kras door elkaar gebruikt! Op dit moment is het nog vaak zo dat de verschillende media totaal los van elkaar werken.

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat meer dan 80% van de consumenten 3 of meer kanalen gebruikt bij de aanschaf van een product. Daarnaast blijkt dat deze consumenten na aanschaf loyaler zijn.

Een aansprekend voorbeeld hierbij is de integratie van uw webshop met uw offline belevingswinkel. De consument van de toekomst oriënteert zich bijvoorbeeld op Pinterest, voelt in de winkel en bestelt mogelijkerwijs mobiel. Het betreft dus een optimale integratie van diverse media. Het begint met de synergie tussen de producten die je online bekijkt en kunt voelen in de winkel. Of het vangt aan met de QR codes bij de producten in uw winkel. Of het gaat er om dat de bestaande klant via social media op de hoogte wordt gehouden van de kledingstijl die hij of zij leuk vindt, gebaseerd op de laatste 10 aankopen in de winkel. Nogmaals; het gaat om het mixen van media.

Bent u al flink op weg met het mixen van de media? Meer weten? Bel of mail gerust.

Gratis magazine