De vorige keer blogte ik over de no-logo campagne van Mc Donald’s. Over de effecten van het weglaten van het logo in een campagne. Nu wil ik eens uw kennis van logo’s testen. En met name hoe logo’s zich in uw hoofd hebben genesteld. Zodat u in één oogopslag het merk herkent. Zoals bijvoorbeeld het Apple logo, één van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Geroemd door de eenvoud, een appel met blaadje. Simpel toch? Of misschien is het toch niet zo simpel, kijk maar eens naar de twaalf appels-met-blaadjes hierboven en kies het enige echte Apple logo…
Is het gelukt? Heeft u niet snel even gegoogled? Of stiekem snel gekeken op uw iPhone, iPad of iMac (of Apple Watch als u een early adopter bent)? Het goede antwoord is; het logo rechtsboven. Niet goed geantwoord? Geen punt; onderzoekers aan de University of California stelden deze vraag aan 85 mensen. Minder dan de helft van de deelnemers had het bij het rechte eind. Voorafgaand aan deze test lieten ze dezelfde deelnemers het Apple logo uit het hoofd natekenen. Hier had slechts één persoon het goed.
Eén van de conclusies zoals deze in het onderzoek wordt genoemd, is dat het veelvuldig zien van een logo niet per se betekent dat we het juist kunnen herinneren. Het maakt ons hierin zelfs eerder gemakzuchtig. Doordat we het zo vaak zien, letten we niet op de details van het logo maar zien we het als één geheel. En ook al heeft het logo zich stevig gepositioneerd in het brein, het reproduceren ervan blijkt dan ineens een hele opgave…
Bron afbeelding: http://bit.ly/1MseQor