Zo wordt social media voor u een succes…

Er gaat veel fout bij het inzetten van social media. Onwetendheid is veelal de oorzaak. Hoe voorkomt u fouten? De belangrijkste aanbevelingen op een rijtje:

Social media in het algemeen

1. Alleen uitzenden

Ga niet alleen nieuws en/of andere informatie versturen, maar zorg ook voor interactie. Maak het persoonlijk, zodat het netwerk niet het idee heeft dat de berichten automatisch worden verstuurd door een computersysteem. Daarnaast is het ‘saai’ als u alleen uitzendt.

2. Teveel Jij

Bericht niet steeds over jezelf; kijk mijn nieuwste blogitem, ik ben bezig met.., etc. Interesseer je in je netwerk. Zodra jij je in andere gaat interesseren, dan gaan mensen zich ook in u interesseren.

3. Irrelevante informatie

Overspoel uw netwerk niet met irrelevante informatie. Het is belangrijk dat men gericht berichten verstuurd. Zorg ervoor dat uw netwerk de berichten interessant vinden. Pas daarom op met bijvoorbeeld ‘Twitterchats’ en het delen van ‘check-ins’ op Foursquare. Bedenk daarom altijd; zou ik het interessant vinden als ik volger zou zijn?

4. Dupliceren informatie

Maak onderscheidende content in de verschillende social media. Voorkom dat alle updates op elk van de social media identiek zijn. Zeker de mensen die bereid zijn u op meerdere media te volgen (trouwe volgers), zullen zich hier aan storen.

LinkedIn

1. Onterecht vragen van ‘recommendations’.

Het vragen van ‘recommendations’ aan mensen binnen uw netwerk die u nauwelijks kent en waar u weinig mee van doen heeft, is onverstandig. Als u dit al zou willen doen, dan zadelt deze persoon op met een lastige opdracht. Want wat moet hij of zij nu schrijven over iemand die hij of zij nauwelijks kent.

2. Direct verkopen

Het komt voor dat mensen na het accepteren van een uitnodiging om te ‘connecten’, direct beginnen met een verkooppraatje. Dit is een flinkefout, men dient zich namelijk eerst te interesseren voor deze persoon, om zo vervolgens contact te leggen. Het gaat om ‘social’ media, vergeet dat niet!

3. Verlaten discussie

Een ander veel voorkomende fout is het verlaten van een discussie die men zelf is gestart. Het is vreemd dat veel mensen een discussie starten, en er vervolgens zelf niet meer actief aan deelnemen. Reageer daarom altijd op reacties en houdt de discussie nog een tijdje in de gaten.

4. Koppelen van andere media

Pas op met welke media u koppelt op het LinkedIn profiel. Het is van belang dat de gekoppelde die media (websites of andere social media) up-to-date is. Koppel daarom geen Twitteraccount dat niet wordt gebruikt of websites die niet onderhouden worden.

Door: jody

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *