Van vierkante blauwe doos naar nummer 1 breinpositie!

Het is eigenlijk een beetje vreemd; die vierkante blauwe dozen langs de snelweg die ons van wooninspiratie voorzien. Toch is dat precies wat IKEA doet en waar het bedrijf in slaagt. IKEA weet dat consumenten hulp nodig hebben om zich een voorstelling te kunnen maken van hoe een product er in hun eigen woonomgeving uit zou kunnen zien. In alle IKEA-vestigingen vindt u dan ook een uitgebreide route aan inspiratiekamers. Het bedrijf weet als geen ander hoe zij een product op de juiste manier onder de aandacht moet brengen bij de consument. Zij claimen een plaats in het leven van mensen, niet in de productcategorie.

Zo sloeg de campagne ‘Hoi visite’ bijzonder goed aan. IKEA stimuleerde Nederlanders om hun huis open te stellen voor bezoek. Veel Nederlanders blijken dit veel gedoe te vinden; het huis moet altijd aan kant zijn als er bezoek aanklopt. Onverwacht bezoek maakt dit veelal ingewikkeld. IKEA biedt daarom oplossingen om een huis in een handomdraai te veranderen van ‘leefruimte’ in ‘ontvangstruimte’. Een campagne die zich niet richt op de promotie van producten, maar op de promotie van de waarden waar IKEA voor staat.

De kunst van IKEA is dus een campagne ontwikkelen die niet over het bedrijf zelf gaat, maar puur ingaat op de belevingswereld van haar klanten. De eerdere IKEA-campagne ‘samenleven’ is hier een ander voorbeeld van. De tijd die men thuis samen doorbrengt is voor velen de meest waardevolle tijd. Toch blijkt het dat deze tijd er door drukke agenda’s steeds vaker bij in schiet. Volgens IKEA kan dit anders, want juist koken, spelen en opruimen zijn activiteiten die samen gedaan kunnen worden. De oplossing hiervoor ligt in producten als keukens, keukenapparatuur, tafels, stoelen, kasten en aankleding. Maar ook deze keer zijn het niet deze spullen die centraal staan, maar wat ze voor de consument mogelijk maken.

Het is niet voor niets dat IKEA in 2013 en 2014 tot meest inspirerende merk gekozen werd door consumenten. De meubelgigant brengt mensen op ideeën, en andersom geldt precies hetzelfde. Jezelf verliezen in de wereld van IKEA is de beste manier om inspiratie op te doen, precies zoals IKEA dat bedacht heeft.

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *