Van klant naar fan. Zo werkt het!

Vorige week riep een groot warenhuis haar klanten op om mee te bepalen welke producten in prijs verlaagd dienden te worden. Online kan er gestemd worden waardoor de klant voor een deel in de regisseursstoel plaatsneemt. Zo is de klant uiteindelijk voordeliger uit en hoopt het bedrijf meer te verkopen. Steeds meer en meer zien we voorbeelden van bedrijven die de hulp van hun klanten inroepen. Is dit het beeld van de toekomst?

Momenteel wordt op meerdere vlakken al de hulp van trouwe klanten ingeschakeld. Denkt u hierbij aan een nieuw geurtje voor een wasmiddel, een nieuwe smaak chips of zelfs met het inrichten van een woonstudio door een inspiratiebord op Pinterest. De klanten zijn al veel langer ‘in control’ dan sommige bedrijven zich realiseren. Het is tijd om uw klant deel te laten nemen aan uw uitvoering. Uiteindelijk is de klant degene die bepaalt wat hij koopt.

Hoe kunt u dit het beste aanpakken? Sowieso is het belangrijk dat u uw klant serieus neemt en luistert. Een review is niet zomaar een stukje tekst wat u kunt lezen en naast u neer kunt leggen. Een review is van belang, op ieder gebied! Van klantbehandeling tot service, van prijs tot kwaliteit… elke onderdeel telt. Vraag uw klant om actief deel te nemen en beloon hem daarvoor. Het draait om de wensen van de klant en de vraag of u daaraan kunt voldoen. Deze wensen kunt u alleen achterhalen als u daadwerkelijk naar de klant luistert!

Zorg ervoor dat u met uw gedachtegoed uitstraalt dat de klant werkelijk voorop staat. Zodra de klant het gevoel heeft dat hij serieus wordt genomen en dat zijn mening wordt gewaardeerd, zal deze al snel veranderen in een trouwe klant en eventueel zelfs een fan. De tijd om actie te ondernemen is nu! Bent u benieuwd wat uw kansen zijn? Neem dan contact op met DailyBrand.

Door: Isabelle van der Vlist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *