Schrijven voor social media? Let echt hierop!

Social media kunnen heel belangrijke kanalen vormen voor online bereik. Het is dan ook logisch dat je hierop belangrijke en/ of inspirerende informatie wil delen. Een tijdje nadat je je bericht gepost hebt, check je enthousiast het bereik van je bericht en zie je dat het geen of slechts enkele likes heeft gekregen. Je bent teleurgesteld en vraagt je meteen af waar het fout is gegaan. Het antwoord daarop? Hieronder tref je een aantal tips aan voor het schrijven van succesvolle berichten op social media.

Schrijf echt vanuit de interesse van je doelgroep. Anders gezegd; vertrek niet vanuit de zender (jij, dus), maar vanuit de ontvanger! Vraag jezelf, voordat je met schrijven begint, eerst af waarin de lezer beslist geinteresseerd is. Wat wil deze zien of wat is werkelijk ter zake doende voor haar/ hem? Als je jouw doelgroep niet op de juiste manier aanspreekt, trek je natuurlijk evenmin de aandacht. Naast relevantie helpt doorgaans ook actualiteit om de belangstelling op te eisen.

Om ervoor te zorgen dat jouw social media kanaal niet verandert in een reclamezuil, is het verstandig om je posts goed te spreiden. Dat betekent; inplannen. Je kunt dan zelf vooraf bepalen wanneer de posts online komen te staan. Betekenisvolle vraag daarbij; wanneer opent jouw doelgroep Facebook, LinkedIn of Twitter? Is dat ’s ochtends bij de koffie of zijn het bijvoorbeeld drukke zzp’ers die pas ‘s avonds laat ertoe in de gelegenheid zijn?!

Er komen gedurende de dag op social media meer dan genoeg berichten voorbij. Zorg er dus voor dat je niet al te ingewikkelde en langdradige berichten post. Gebruik spreektaal en schrijf kort en duidelijk. Zo worden je berichten toegankelijker en als beloning vaker gelezen, geliked en gedeeld. En dat is toch wat we uiteindelijk willen!

Heeft u na het lezen deze tips nog hulp nodig bij het succesvol benutten van één of meerdere social media kanalen? Neem dan gerust eens contact met ons op via info@dailybrand.nl of bel naar +31 (0)73 61 01 044.

Door: Fieke Bruens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *