ROI op korte termijn; essentieel of zinloos?

De term ROI kent u beslist; ‘return on investment’. Bij talloze beslissingen stelt u zich de vraag; wat krijg ik terug zodra ik ergens in investeer? Waarschijnlijk is het ook één van de meest gestelde vragen op het gebied van nieuwe (online) media. Zonder twijfel is het een belangrijke vraag, maar is het raadzaam om deze vraag leidend te laten zijn bij uw beslissingen?

De laatste jaren nemen we een verschuiving waar in het marketingbudget van merken en bedrijven. Met de komst van online marketingtools, zoals social media en websiteoptimalisatie, zijn er nieuwe kansen ontstaan. Denk daarbij aan het bereiken van een grotere én specifiekere doelgroep. Velen zijn zich wel bewust van de kracht van online marketing, maar denken nog erg traditioneel als het gaat over het ‘verdienmodel’. Want is een direct verdienmodel in de vorm van meer sales op korte termijn eigenlijk wel het ideale resultaat?

Naar mijn overtuiging is het genereren van meer online sales een bijzaak die organisch haar weg zal vinden. Juist de duurzame online ontwikkeling van het merk en de waardering bij klanten en prospects zijn van toegevoegde waarde bij een positieve merkidentiteit. Bedrijven en merken die de komende jaren echt een hoge mentale positie weten in te nemen bij prospects en klanten, behouden hun bestaansrecht. Een fundamentele doelstelling waar ieder merk en bedrijf prioriteit aan zou moeten geven. U zult met uw merk eerst moeten (ver)binden, voordat u het kunt verkopen.

Wat ik u vooral probeer te vertellen; investeer in de toekomst, en dus niet in maximaal verkoopresultaat op korte termijn. Ook hiervoor geldt; hardlopers zijn doodlopers. Zorg dat u online zichtbaar bent en ga werkelijk het gesprek aan met uw klanten en prospects!

Door: Martijn Top

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *