Missie, visie, strategie; wat, hoe, waarom?

Vandaag de dag verruilen veel bedrijven en instellingen de woorden missie, visie en kernwaarden voor de overtuiging van Simon Sinek; What, How and Why?

De woorden “de overtuiging van Simon Sinek” zijn in deze zin bewust gekozen. Want net als bij de oude leer, geldt ook voor de nieuwe leer dat deze pas echt waardevol wordt, als de woorden ‘van het papier komen’. Woorden gaan pas daadwerkelijk in het voordeel werken als je ze kunt voelen. Als ze niet opgedragen, maar gedragen en uitgedragen worden.

Kunnen we iedereen binnen een groot bedrijf hetzelfde gevoel laten ademen? Is er nog toekomst voor grotere bedrijven? In het boek ‘Connect’ (Menno Lanting) wordt gesteld dat de zelfstandige de multinational van de toekomst zal zijn. De zelfstandige ademt altijd zijn gevoel…

Onze samenleving wordt steeds individualistischer. We bepalen graag zelf hoe ons leven eruit ziet. Met wie we wel en juist niet willen verbinden. Waar en voor wie we wel of niet willen werken. Et cetera.

Doen we dit op basis van ratio? Nee, 95% van onze beslissing komt voort uit emotie. En meer dan ooit wordt onze samenleving sensitiever. Intuïtiever. We vertrouwen weer op onze onderbuik. Why? Omdat het goed voelt.

Wat doe u eraan dat mensen (in- en extern) zich goed voelen? Is uw verbindende emotie helder? En is dat een ervaring die voelbaar is bij een bezoek aan uw winkel, aan uw website, tijdens een gesprek met één van uw medewerkers en /of relaties? Of vertelt u ze vooral waarom u bestaat?

Door: Jos Piek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *