Leer van de knullige fouten van Achmea…

Al zo’n twintig jaar geleden leerde ik van opleider Krauthammer International; slecht nieuws breng je volgens het RODA-principe. En RODA staat dan voor; recht op het doel af. Niet dralen, geen omtrekkende beweging, en al helemaal geen wollige inleiding. Slecht nieuws vraagt nu eenmaal om een eerlijke, heldere, directe aanpak.

Iets wat Achmea nu twee decennia later blijkbaar nog steeds niet doorheeft. Want heeft u hun persbericht van enkele dagen geleden ook gelezen? Het bericht waarin terloops even wordt aangekondigd dat er 4.000 arbeidsplaatsen verloren gaan?

Dat bericht had als kopregel; ‘Achmea versnelt aanpassingen in klantgerichtheid’. En ja hoor… Men vangt eerst over dat onderwerp aan alvorens te vermelden dat er ook mensen uit moeten. Je moet maar durven; zo’n slecht bericht voor 4.000 mensen ‘opvrolijken’ tot een frivole tekst over klantgerichtheid. Het is duidelijk dat ze bij Achmea enkele afslagen gemist hebben. Want leven we niet juist in een tijd waarin eerlijkheid beloond wordt en oneerlijkheid zwaar bestraft? Een tijd waarin mensen zich geen onzin meer op de mouw laten spelden? En een tijd waarin empathie het altijd wint van strikte zakelijkheid?! Teleurstellend dus dat Achmea dat allemaal niet doorheeft. Teleurstellend voor vooral die 4.000 mensen die het betreft. Maar ook teleurstellend voor de klanten van Achmea. Want deze manier van communiceren voelt natuurlijk ook voor hun verre van goed.

Een goede communicatie is vooral een eerlijke communicatie. Mensen begrijpen drommels goed dat de wereld verandert en dat dit consequenties kan hebben voor organisaties en hun medewerkers. Daar eerlijk in zijn brengt organisaties veel verder dan het aan de man proberen te brengen van onzin. Er valt dus nog heel wat te leren voor Achmea.

Door: Arend-Jan Top

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *