Ja, uw klant denkt in hokjes

Sta jij wel eens stil bij hoe je zelf een merk, winkel of organisatie selecteert? Waarschijnlijk niet. Onbewust maak je keuzes voor merken op basis van gevoel. Het is een manier van hokjesdenken, een natuurlijk proces waar iedereen zich “schuldig” aan maakt. Hokjesdenken doen we met alles, deze manier van structureren is dan ook één van de belangrijkste vaardigheden van onze hersenen.

We delen mensen in groepen in, maar ook voorwerpen worden gecategoriseerd. We herkennen producten en weten meteen welke eigenschappen erbij horen. We zien iets en op dat moment wordt in onze hersenen automatisch het groepslidmaatschap geactiveerd. De kenmerken die daarbij horen komen meteen in ons geheugen naar boven. Zo ook bij bijvoorbeeld de keuze tussen frisdranken. Denk je aan Cola? Dan denk je aan Coca-Cola. Niet aan Pepsi. Coca-Cola komt als eerste in het hokje frisdranken en cola’s naar voren. Zij hebben de nummer 1 positie in je brein in dat hokje. Deze positie wordt een houvast en dat maakt het onbewust gemakkelijker om voor het product te kiezen.

Dit is precies hoe breinpositioneren werkt. De klant moet niet langer na hoeven denken over jouw merk, winkel of organisatie. Het merk, de winkel of de organisatie moet direct in het brein naar voren komen, zodra het hokje aangesproken wordt. Daarom is het van belang dat jij jouw bedrijfsnaam en de namen van je producten en diensten ziet als een merk.

Bied je klanten een betekenis, een authentiek en echt merk. Een merknaam die ergens voor staat. Voor je doelgroep is je merk herkenbaar en bekend als ‘anders dan de anderen’. Anders in iets dat die klant waardeert. En dat is waar het bij positionering om gaat: scherp hebben wat en wie je voor je doelgroep wilt zijn en waarin dat op een waardevolle manier anders is dan je concurrenten.

Door: Shannen van den Tempel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *