Hoeveel kan de consument nog aan?

De laatste jaren is er gezocht naar tal van mogelijkheden om de televisie meer interactief te maken. Sinds een paar jaar bestaat het zogenaamde tweede scherm. Dit heeft het afgelopen tv-seizoen een vlucht genomen. Het tweede scherm is een telefoon of tablet die je tegelijkertijd samen met een tv programma kunt gebruiken. Dit scherm geeft realtime extra informatie, stelt je in staat ‘mee te praten’ via social media of daagt je uit interactie op te zoeken doormiddel van het geven van realtime input.

Er werd al gestemd vóór de verkiezingen
In aanloop van afgelopen verkiezingen was het bijvoorbeeld mogelijk uw mening te geven op stellingen die behandeld werden tijdens de uitzending. Daarnaast kon er om toelichting gevraagd worden op onderwerpen die live werden besproken. Als gebruiker van het tweede scherm had je dus invloed op het programma. Ook zag je direct de activiteit en meningen van andere gebruikers die deze via social media met elkaar deelden.

Sport krijgt een extra dimensie
Sport is bij uitstek geschikt voor het gebruik van een tweede scherm. De Olympische Spelen in Londen kwamen bij veel sportfans niet alleen de huiskamer binnen via televisie, maar ook via de smartphone, tablet, laptop en pc. Het waren de eerste spelen waarbij het tweede scherm echt actief werd ingezet. Naast de diverse livestreams was het mogelijk om dieper te duiken in de statistieken en uitslagen van de diverse sportprestaties. De data speelt bij sportevenementen een zeer belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan snelheid, kracht van een schot, het samenspel tussen twee spelers. Door het verzamelen van data wordt de sportbeleving nog intensiever en is bij uitstek geschikt te delen via een tweede scherm.

Realtime informatie over kandidaten X-Factor
Afgelopen tv seizoen was de ‘Heartbeat’ app bij de X Factor erg origineel. Kijkers konden op het tweede scherm de wijzers zien van de hartslagmeters van de deelnemers. De Heartbeat-app trok 40.000 tot 50.000 unieke bezoekers per aflevering. Je kon dus precies zien hoe de spanning bij de kandidaten opliep gedurende de verschillende live optredens.

De belangrijke onderzoeksuitkomsten
Multi-tasken zijn we met onze computers en telefoons natuurlijk al een aantal jaren gewend. Maar is het wenselijk dat gebruikers bezig zijn met hun telefoon of tablet bij het kijken van tv? Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van een tweede scherm tijdens tv-uitzendingen. De belangrijke uitkomsten hier op een rij:

• Multi-tasking bestaat al jaren. Multi-screening is een nieuwe generatie, met gebruik van meerdere schermen
• De betrokkenheid bij de tv-programma’s en tv-commerials is hoger bij gebruik het tweede scherm
• Actieve tweede schermgebruikers zijn positiever over de tv-programma’s en tv-reclames
• Multi-screening leidt ertoe dat kijkers langer aanwezig zijn voor het scherm
• Tweede schermgebruikers blijven meer kijken tijdens de reclameblokken
• Het sociaal kijken, samen kijken met anderen, neemt toe bij gebruik van het tweede scherm
• Tweede schermgebruikers kunnen moeiteloos hun aandacht switchen tussen tv en het tweede scherm
• Het tweede schermgebruik heeft geen nadelige invloed op de reclame- en merkherkenning

Bron: ‘Screenlife: the view from the sofa’

Echter blijkt uit een ander onderzoek van Deloitte (TV myths & truths) dat 35 procent van de mensen die een tweede scherm gebruikt voor social media, zegt dat dit afleidt van het televisiekijken.

Data neemt een steeds belangrijkere rol in binnen de maatschappij zoals wij deze vandaag de dag kennen. Op allerlei manieren wordt er steeds meer data gedeeld in de vorm van statistieken, prestaties en meningen. Wat denkt u? Is het tweede scherm in staat hier een aanvulling op te geven of is het tweede scherm een pure vorm van afleiding? En bestaat het tweede scherm over 10 jaar nog? Of zal dit vervangen worden door een volledig interactieve tv?

Door: webteam

Reacties

  1. Pingback: Ook in de bioscoop participatie en co-creatie « DailyBrand Marketing en Communicatie | Pioniers in Positioneren | 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *