Billboard van de toekomst?

Een aantal jaar geleden was projection mapping nog een in de kinderschoenen staande kunstvorm. Tegenwoordig is video mapping, zoals het ook wel wordt genoemd, niet meer weg te denken bij grote evenementen als de lancering van nieuwe merken of producten, de opening van nieuwe gebouwen en aankleding van evenementen en feesten.


Klinkt goed, hoor ik je denken. Maar wat is het? Projection mapping is een technologie om beelden op objecten te projecteren. Deze objecten kunnen, in tegenstelling tot het vlakke presentatiescherm, hoekig of onregelmatig van vorm zijn. Door middel van gespecialiseerde software kan bepaald worden hoe het beeld op het object geprojecteerd wordt, zonder dat het wordt vervormd. Door krachtige beamers te gebruiken kan het beeld haarscherp worden overgebracht op grote objecten. Met maskers kunnen delen van de lichtstraal worden tegengehouden zodat er alleen beeld op het object komt waar dat gewenst is. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld gebouwen, bruggen, straatmeubilair en auto’s onderdeel worden van een uiting.

Naar mijn idee leent deze techniek zich uitstekend voor reclamedoeleinden. De voordelen van projection mapping zijn talrijk ten opzichte van de traditionele manieren om een boodschap groot uit te dragen, zoals banners en billboards. Extra dimensies, optische illusies en animatie vergroten de attentiewaarde van uw merk. En met als bijkomend voordeel dat de boodschap naderhand nog aangepast kan worden.

Hierbij een drietal aansprekende voorbeelden (The 600 Years, Manhattan Bridge, Hot Wheels) van projection mapping, waarbij deze er wat mij betreft uitspringt; een 3D projection mapping op een schaalmodel van Tokyo. Op de site kun je zelfs je eigen symfonie toevoegen!

Door: Sander Dirks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *