Mensen maken jouw merk… Een sterk werkgeversmerk trekt de beste talenten aan én borgt deze. Optimaliseer daarom de reputatie én vergroot het bereik op de arbeidsmarkt. Hoe? Door merk- cultuur- en teamontwikkeling. En vertaal dit naar een unieke en krachtige employer branding campagne. Voor merken die werken.
Sterk werkgeversmerk
Merkencoach Pim Ruigrok vertelt: “Door employer branding actief onderdeel te laten zijn van jouw organisatie bereik je twee dingen: bestaande medewerkers worden trotse merkambassadeurs én jouw bedrijf wordt aantrekkelijk voor nieuw talent.” “Het start allemaal met een duidelijke brand identity. Deze zorgt voor onderscheid t.o.v. andere merken én andere werkgevers. De brand identity kan je vertalen naar gewenst (werk)gedrag, naar de merkcultuur. Een goede merkcultuur zorgt voor verbinding met medewerkers. Een merkcultuur is iets waar je doorlopend aan werkt, een routine die in de organisatie moet beklijven.”
Merkcultuur- en teamontwikkeling
Pim vertelt verder: “Werken aan de merkcultuur zorgt voor afwisseling en een uitdaging die los staat van de reguliere werkzaamheden. Het zorgt ook voor persoonlijke ontwikkeling. Zorg ervoor dat medewerkers het merkbeleid kennen, doorgronden én ermee kunnen werken. Voldoening is één van de belangrijkste factoren voor werkgeluk. Samenwerken aan een merkcultuur, en hier je persoonlijke bijdrage aan mogen leveren, zorgt mede voor deze voldoening. Het geeft energie en zorgt voor verbondenheid. Geef mensen invloed op hoe de merkcultuur verder uitgebreid en ontwikkeld kan worden. Zorg voor voldoende ruimte om medewerkers zelf relevantie aan te laten brengen. Persoonlijk én als team. Laat hen samen nadenken over concepten, hoe vorm te geven aan het merk tijdens contacten met zowel klanten als collega’s, over de tools die zij nodig denken te hebben voor hun rol als merkambassadeur.”
Samen groeien door werkgeluk
“Samen werken aan het merk, de merkcultuur omarmen én verder uitbouwen, verbindt medewerkers
met elkaar,” vervolgt Pim. ”Een positieve werkomgeving is daarnaast ook van belang. Dit zorgt ervoor dat talenten goed tot hun recht komen en draagt bij aan een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd voelt. Een organisatie waar mensen met plezier werken, zorgt voor betere resultaten en trotse medewerkers.
Trotse medewerkers maken van medewerkers óók trotse merkambassadeurs. Werkgeluk maakt personeel en hun organisaties dus succesvoller.”
Aantrekkelijk voor talent
“Een goede merkcultuur maakt van jouw organisatie een sterk werkgeversmerk. Een sterk werkgeversmerk helpt geweldig bij het aantrekken van talent én het verbeteren van de reputatie van het bedrijf op de arbeidsmarkt. Een duidelijk gedefinieerde Employer Value Proposition (EVP) maakt duidelijk wat jouw organisatie biedt aan de medewerkers. De EVP is de unieke combinatie van beloningen, voordelen en kansen voor medewerkers. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren wat medewerkers kunnen verwachten en waarom het de moeite waard is om voor jouw organisatie te werken. Bied nieuw talent en medewerkers perspectief en investeer in hun groei en ontwikkeling. Op persoonlijk vlak maar, zoals eerder genoemd, laat ze ook meedenken en meewerken aan de verdere ontwikkeling van de merkcultuur.”
Zichtbaar voor talent
“Dat een merk voldoende zichtbaar moet zijn om klanten aan te trekken, vinden we vaak logisch. Maar om nieuw talent aan te trekken dien je ook zichtbaar te zijn als werkgeversmerk! Dit kan je bijvoorbeeld doen door verhalen van medewerkers te delen zodat nieuwe talenten een beter beeld krijgen van de organisatie. Of door medewerkers aan te moedigen een echte ambassadeur te worden van het bedrijf. Een unieke en krachtige employer branding campagne geeft hier richting aan en zorgt ervoor dat je consistent en veelvuldig onder de aandacht blijft. Een goed doordachte employer branding campagne vergroot dus je bereik op de arbeids-markt”, besluit Pim.