Het duurt nog zeker drie maanden voordat Sinterklaas ons land bereikt en toch liggen de eerste pepernoten al in de winkel. Een plaatselijke supermarkt in Appingedam (Groningen) was de eerste die dit jaar het strooigoed in de schappen plaatste. Het is de enige supermarkt die zo vroeg al voorzag in deze behoefte aan zoetigheid. De andere filialen van de supermarktketen volgen pas vanaf 1 september, net zoals voorgaande jaren.

Nu vraagt u zich misschien af, wat heeft deze nieuwsflash met positioneren te maken? Positioneren gaat om de eerste zijn, de eerste in het brein van uw relatiegroepen. Het is dan wel een tijdelijke ‘positionering’, toch bleef mijn hoofd de zoetigheid van Sinterklaas in verbinding brengen met desbetreffende supermarkt. Het was een opvallend afwezig proces in mijn brein, totdat ik getriggerd werd met woorden als Sinterklaas, strooigoed en pepernoten. Toen besefte ik pas dat ik automatisch een connectie zag.

Breinpositioneren werkt exact hetzelfde. Als u een onderscheidend, geloofwaardig en relevant domein afbakent, ontstaat er een nummer één positie. Zodra uw relatiegroepen aan een bepaalde beleving of een combinatie van woorden denken, leggen ze zowel bewust als onbewust de verbinding met uw bedrijf of organisatie. Daarbij werkt het inspelen op trends gedurende korte periodes als versterkend effect. Doordat het een supermarktketen betreft die door heel Nederland filialen heeft, zal ik ook het filiaal bij mij om de hoek met strooigoed associëren.

Staat u wel eens stil bij de (automatische) verbindingen die uw brein maakt? Waarom denkt u aan een bepaald merk of een bepaalde organisatie? Het is een wonderlijk proces en bij DailyBrand helpen wij u daar graag verder mee!