Eerder deze week kondigde het boegbeeld van de Albert Heijn commercials, Harry Piekema, beter bekend als ‘meneer van Dalen’, zijn vertrek aan. De meningen over de effectiviteit van deze merkambassadeur lopen sterk uiteen. Is een dergelijk brand image geniaal of juist achterhaald?

We zien het tegenwoordig steeds vaker; merken die bepaalde personen verbinden aan hun merk. Zo maakt bijvoorbeeld Jumbo de laatste tijd in hun commercials gebruik van de Brabantse acteur Frank Lammers en T-Mobile pronkt met mondige rapper Ali B.

Waarom wordt juist gekozen voor een bepaald, uitgesproken en herkenbaar persoon? De reden is duidelijk; we leven in een tijd waarin alles persoonlijker moet. De doelgroep benaderen als één grote massa is al lang achterhaald. Door de keuze voor slechts één merkvertegenwoordiger te maken, zal er onbewust tussen de klant en het product of de dienst een vertrouwensband ontstaan. Er wordt dan overduidelijk een emotie aan het merk gekoppeld. Heel effectief dus!

Even een voorbeeld daarvan: jeugd zal sneller geneigd zijn om een abonnement af te sluiten bij T-mobile, zodra de bekende en populaire rapper Ali B ze daartoe aanspoort. Echter is de kans nihil dat Ali B een succesvol plaatsvervanger kan zijn van Harry Piekema binnen de huidige Albert Heijn campagne. De reden ligt dus simpelweg in de combinatie van de doelgroep en haar interesses. Pas zodra je de doelgroep en haar interesses werkelijk duidelijk in beeld weet te brengen, is het mogelijk om een overtuigende keuze te maken voor degene die als effectief merkvertegenwoordiger kan opereren. Al eens nagedacht over wie het gezicht van uw merk kan zijn?