YOUR DAILY
BRAND
ACTIVATORS

We zijn er nog niet, maar het wordt beter!

De economische groei in de eurozone is in april 2014 aangetrokken tot het hoogste niveau in bijna drie jaar en het overheidstekort is verder teruggelopen. Het is een bewijs dat het economisch herstel steeds meer vaste bodem onder zich vindt. Het komt ook overeen met de geluiden van vele Nederlandse retailers, die het herstel ook merken in hun winkels. Betekent dit alles dat we het ergste nu wel achter de rug hebben en de overblijvers in retailland ‘de pot kunnen verdelen’?

Het ziet er inderdaad naar uit dat het herstel verder door zal zetten. Aan de zeven magere jaren lijkt langzaamaan een einde gekomen te zijn. Maar dat betekent nog allerminst dat de gemiddelde retailer in een veilige haven terecht is gekomen. Velen zijn door hun laatste reserves heen en blijven onverminderd kwetsbaar. Ze hebben uit voorraad cq showroom geleverd en moeten hun assortiment/ collectie nu weer op niveau gaan brengen. Daar zijn zeker niet altijd de middelen toe beschikbaar. Daarnaast is de relatie met hun leveranciers veelal de afgelopen jaren ook flink veranderd, waardoor deze laatstgenoemden beduidend minder flexibel zijn geworden dan voorheen. Alles bij elkaar nog een behoorlijke hobbel die door de retailers genomen moet worden. Een hobbel die voor een behoorlijke groep onoverbrugbaar zal blijken. Het zal dan ook nog wel even duren voordat de storm is gaan liggen, ondanks dat de eerste zonnestralen ons hebben bereikt.

Gratis magazine