Wel eens iets gehoord over de ‘evoked set’ van mensen? Kort gezegd komt het er op neer dat mensen bij ieder product of dienst een soort Top 3 in hun hoofd hebben (kan zelfs oplopen tot een Top 7). Hun uiteindelijke keuze voor aanschaf zal zich dan ook uiteindelijk binnen deze selectie afspelen. Onderzoek in de modebranche heeft ons geleerd dat zo’n 60% van de dames bij de nummer 1 van hun Top 3 kochten (nadat ze meerdere kledingwinkels bezocht hadden, gingen ze weer terug naar de eerste en kochten daar uiteindelijk). Moet u zich eens voorstellen dat u die nummer 1 bent. U krijgt 60% van de business, de overigen mogen de resterende 40% verdelen.

Maar er is nog een andere, heel belangrijke reden om toe te werken naar een nummer 1 positie… Nagenoeg iedereen weet wie als eerste solo over de Atlantische Oceaan vloog. Dat was inderdaad Charles Lindbergh. En de tweede persoon? Dat weet bijna niemand, ondanks dat het een betere piloot was, hij sneller vloog en minder brandstof verbruikte. De nummer 1 maakt eigenlijk altijd de meeste indruk, blijft ons bij. En zo gaat het dus ook bij merken. De eerste plek in een markt bereik je door een eerste plek in het hoofd van mensen in te nemen. Het claimen van een duidelijk domein is daartoe essentieel. Positioneren is de oplossing.