De huisstijl van een winkel, organisatie, formule of merk is vaak de eerste kennismaking voor mogelijke klanten en daarom uiterst belangrijk. De meeste ondernemers onderkennen dit belang en schakelen dan ook een professionele organisatie in om die huisstijl te ontwikkelen.
Maar… bij de presentatie van de nieuwe huisstijl gaat het vervolgens al te vaak mis. Het correct beoordelen van creatieve concepten blijkt namelijk geen eenvoudige opgave.
Mensen zijn vaak geneigd om vooral hun persoonlijke smaak leidend te laten zijn. Mooi of niet mooi zijn daarom veel gehoorde reacties. En ‘ik hou niet zo van oranje’, ‘blauw is mijn favoriete kleur’ of ‘het is toch de trend om met grote beelden te werken?’ Nog lastiger is het als meerdere mensen hun persoonlijke meningen willen samenvoegen tot één. Zo ontstaat al snel een allegaartje van ideeën, met uiteindelijk een vlak, grijs resultaat. En dat is natuurlijk niet wat u wilt bereiken!
Persoonlijke meningen zijn niet relevant bij het beoordelen van een huisstijl en of iets mooi is al helemaal niet. Huh…, hoor ik u denken. Het gaat toch om mijn winkel, organisatie, formule of merk. Dan moet ik het toch mooi vinden? Maar wees eerlijk; het gaat niet om u, maar om de ontvanger en het beeld dat deze krijgt bij de huisstijl. Dit beeld dient een creatieve vertaling te zijn van de positionering. Een goed ontwerp sluit dus naadloos aan bij de positionering en behoort ook beoordeeld te worden op basis van deze positionering. Ter illustratie; de Aldi heeft geen mooi logo maar wel een goed logo omdat het naadloos past bij de gekozen uitgangspunten van de organisatie.
Bij het beoordelen van creatieve concepten doet u er dus verstandig aan om de positionering als basis te nemen bij deze beoordeling. En… misschien moet u dan vooral uw persoonlijke voorkeuren thuislaten. Vooral dan kan de huisstijl voor u gaan werken!