Tegenwoordig kan je online zo even een logootje maken, een visitekaartje samenstellen of een paar posters laten vervaardigen. Het lijkt niet alleen erg gemakkelijk, het is vaak ook nog eens voordelig. Mooi is dat. Gelijk bestellen dus! Of toch maar niet?
Een goed ontwerp dient in eerste instantie een functioneel ontwerp zijn. Het moet perfect aansluiten bij het medium waarvoor het gebruikt wordt. Bij het ontwerpen van een poster komen hele andere regels en uitgangspunten om de hoek kijken dan bij het ontwerpen van bijvoorbeeld een postzegel of een visitekaartje. De juiste vakkennis zorgt ervoor dat het ontwerp evenwichtig, doordacht en professioneel oogt en ook nog eens goed werkt in het gebruik. Dat vakkennis gecombineerd met ervaring, zelfs in deze tijd waarin het lijkt alsof de computer alles met één druk op de knop kan maken, nog steeds onontbeerlijk is blijkt wel uit het relaas van architect Rem Koolhaas. Hij werd in 2002 gevraagd om een nieuw logo te ontwerpen voor de Europese Unie. Koolhaas had op het eerste oog een kleurrijke samenstelling gemaakt van de vlaggen van alle deelnemende landen. Na verkleining bleef er echter niet veel meer van over dan een simpele streepjescode, niet te onderscheiden van een streepjescode van een pak melk. Project mislukt dus.
Een goed ontwerp moet dus in alle geledingen kloppen, en tot in de kleinste details rekening houden met alle media waarvoor het gebruikt gaat worden. Daarnaast, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste, een goed ontwerp doet wat het moet doen. Het draagt de juiste boodschap uit en spoort de ontvanger aan tot de gewenste actie. Een goed ontwerp werkt werkelijk voor je en betaalt zichzelf daarom ook dubbel en dwars terug.