De laatste jaren maken bedrijven steeds vaker gebruik van virale marketing. Een succesvolle viral werkt enorm positief op de naamsbekendheid en de merkbeleving. We kennen allerlei succesvolle virals, zoals de virals van Heineken en Old Spice. Maar hoe creëer je een succesvolle viral? Lees hier waaraan een succesvolle viral moet voldoen.
Een viral kan qua verschijningsvorm enorm verschillen. Deze kan bestaan uit een microsite, een game, een e-card, een video, et cetera. Welke vorm er ook wordt gekozen, de viral moet een eenvoudig concept bevatten met een korte en duidelijke boodschap. De boodschap valt dan gemakkelijk te onthouden en is eenvoudiger te communiceren. Vervolgens moet de boodschap aansluiten op een brede ‘doelgroep’. Virale gebruikers moeten zich verbonden voelen. De viral moet dus een bepaalde vorm van ‘engagement’ bevatten. Bekijk daarom of er ook mogelijkheden zijn voor interactie met de virale gebruikers. In veel artikelen valt te lezen dat een viral inhoudelijk één van de 3 G’s (grof, geil of grappig) moet bevatten. In mijn optiek is dit niet noodzakelijk. Kijk bijvoorbeeld naar deze succesvolle viral van Gilette.
Creatieve concepten van succesvolle virals zijn altijd bedacht door meerdere mensen. Probeer dan ook niet om een dergelijk concept alleen te bedenken. Met een groep mensen komt u een stuk verder. Ondanks dat vrouwen vaker virals doorsturen met aanbiedingen en tips, zijn het toch vooral de humoristische virals die het meest doorgestuurd worden. Het laatste advies is dat u de doelstellingen realistisch moeten houden. Verwacht bijvoorbeeld niet direct een forse stijging in de omzet. Virals die voldoen aan deze voorwaarden hebben alle kans op succes.