Het zal u vorige week vast niet ontgaan zijn, de kerstvideo van het Britse warenhuis John Lewis. Een hartverwarmende commercial die over een jongetje en zijn vriendje de pinguïn gaat, die toch een beetje eenzaam is. Door middel van onder andere Facebook en Twitter verspreidde de video zich als een lopend vuurtje. Binnen vier dagen hebben al meer dan 10 miljoen mensen het kerstfilmpje gezien! Benieuwd hoe u een viraal effect kunt bereiken? Lees dan verder!

Virals zijn over het algemeen creatiever dan gewone tv-commercials. Hierdoor zien ontvangers ze meer als entertainment en is de stap om zo’n video te bekijken veel kleiner. Het is een effectief communicatiemiddel om meer merkbekendheid te creëeren en de kijkers fan te maken van uw merk!

Virale effecten ontstaan als er één of meer G’s in het spel zijn;

  • gek
  • grof
  • geil
  • grappig
  • gewelddadig

Hierover circuleren meerdere theorieën, zo hanteren sommigen 3 G’s (grof, geil en grappig) terwijl anderen de bovenstaande 5 G’s aanhouden. U herkent vast uw eigen internetgedrag op basis van deze onderwerpen. U liked een grappige oneliner, deelt een video met grof taalgebruik of reageert op een gekke cartoon. Dit zijn als het ware dé ingrediënten van uw ‘virale soep’. Stop er minstens één in en vergroot daarmee uw kansen dat het bericht zich als een virus verspreidt.

Kijken we met deze 5 G’s in ons hoofd terug naar de kerstcommercial met Monty de Pinguïn, welke G zit er dan in het filmpje? Dat is nog lastig! Misschien de G van grappig, maar wat mij betreft moet er een 6e G worden toegevoegd; de G van gevoel. Hoe vaak wordt iets geliked omdat het lief of schattig is? Herinnert u zich de talloze kattenplaatjes, hondenvideo’s of recent nog een video van een baby otter die leert zwemmen?

En dat is wat wij doen bij DailyBrand. Wij spelen bovenal in op het gevoel en de beleving die daarbij hoort. Want gevoel is datgene dat ons allemaal bindt, iets wat iedereen heeft en waarin iedereen zich kan herkennen. U toch ook?

P.s. De schattige Monty de Pinguïn heeft zelfs zijn eigen Twitteraccount. Meer weten over hoe u social media toe kunt passen in uw bedrijf? Lees dan het blog; Vijf do’s en don’ts op sociale media.