Participatie. Co-creatie… Populaire termen die u tegenwoordig veelvuldig voorbij hoort komen. Samenwerken met de klant of consument. Een actieve deelname van de klant. Uitwisseling van kennis en ideeën. Inspraak in nieuwe producten of diensten. Samenwerken met respect voor ieders specialisme en inbreng.

Is dat eigenlijk wel praktisch, uw klant ‘overal’ bij betrekken? U bent de specialist, daarom heeft de klant u toch gekozen? En levert het niet vooral veel tijdverlies op?

We geven u 4 redenen waarom u juist met de klant zou moeten samenwerken, want het biedt vooral veel voordelen:

1. U leert uw klant echt beter kennen.
Door samen te werken leert u uw klant werkelijk beter kennen. Weet u wat deze beweegt. Relevante kennis en inzichten zullen u bereiken. Zo kunt u weloverwogen keuzes maken, waardoor uw producten of diensten nog beter bij deze klant zullen aansluiten.

2. Uw klant voelt zich gekend.
Door een actieve en indringende samenwerking aan te gaan, onderscheidt u zich van uw concurrenten. Dit zet u waarschijnlijk op voorsprong. Want de klant weet dat u zijn inbreng serieus waardeert en voelt zich terecht belangrijk. Voelt zich erkend. En dat voelt prettig. Een positieve, langdurige relatie is dan het gevolg.

3. U creëert meer draagvlak.
Bij veranderingen of noviteiten ontstaat vaak weerstand. Mensen hebben tijd nodig om te wennen. Door samen te werken kunt u de klant al in een vroeg stadium betrekken. Luisteren naar en rekening houden met eventuele bezwaren. Door de klant invloed te geven op het eindresultaat zal deze zich hierin beter herkennen. Hierdoor vergroot u de kans van slagen flink.

4. Uw klant ervaart u als transparanter.
Als uw klant weet waar u mee bezig bent, weet wat u doet en hoe u dat doet en hierin een belangrijke rol speelt, ervaart deze u als transparant. De klant is meer betrokken en dat voelt goed. Transparantie maakt u geloofwaardig. En dat is een prettige eigenschap.

Echt samenwerken; probeer het eens! Want samen creëert u meer én… het is vaak nog een stuk gezelliger ook!