Niet iedereen heeft maandelijks honderden euro’s beschikbaar om te besteden aan de beste SEO tools. Vooral kleine of net beginnende merken en bedrijven hebben baat bij slimme tips die de dagelijkse SEO-taken eenvoudiger én goedkoper maken. Wil je weten hoe? Lees dan zeker even verder. 

Voor de nieuwkomers onder ons is het misschien handig om te beginnen met te vertellen dat SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. De laatste jaren is er ontzettend veel veranderd op dat gebied. En dat zal de komende jaren ook niet anders zijn. Dat we allemaal de beste, snelste en best vindbare website willen blijft daarentegen onveranderd. Dat succes begint bij het versterken van je SEO en deze dient vervolgens ook goed bijgehouden te worden. Wij delen graag enkele gratis tips om jouw vindbaarheid in de Google zoekmachine flink te vergroten!

Verspreid je zoekterm door je hele pagina

De zoekterm waarvoor je een webpagina gaat optimaliseren moet ook in de gewone tekst terugkomen. Zorg voor herhaling van je zoekterm, maar overdrijf niet. Gaat jouw pagina over bijvoorbeeld design, zorg dan dat dát woord regelmatig in je tekst opduikt. Ook synoniemen van je zoekterm kun je regelmatig aan je tekst toevoegen.

Gebruik de zoekterm voornamelijk in de eerste 100 woorden wat vaker. Google hecht daarnaast ook waarde aan het gebruik van vette of cursieve woorden.

Ook afbeeldingen tellen mee

Bij jouw zoekmachine optimalisatie let Google ook op de manier waarop je de afbeeldingen in je pagina verwerkt. Het is je misschien wel eens opgevallen dat er een tekstje verschijnt wanneer je met je muis over de afbeelding gaat. Dit effect wordt de ‘’image alt tag’’ genoemd en ook hier kun je weer relevante zoektermen kwijt. Eveneens hiervoor geldt; overdrijf het niet. Daar houdt Google niet van.

Het is bovendien slim om het belangrijkste woord uit je zoekterm in de bestandsnaam van je afbeelding te zetten. Een prettig neveneffect zal zijn dat de afbeeldingen van je website worden getoond in de beeldresultaten van Google. Dat zal weer voor extra bezoekers zorgen en dat is waar je het allemaal voor doet!

Hyperlinks gebruiken

SEO hyperlinks vormen een super belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid van je website of pagina. Hyperlinks zijn verwijzingen tussen webdocumenten. Ze zorgen ervoor dat je eenvoudig kunt doorklikken naar het betreffende onderwerp. Google leest het internet namelijk door middel van links. Dus als je deze toevoegt aan je pagina, bevordert dat de vindbaarheid van je website enorm.

Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat er vanaf andere pagina’s via een of meerdere hyperlinks doorgeklikt kan worden naar de pagina waarvan je wilt dat die gevonden wordt. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om onderaan elke pagina van je website een footertekst op te nemen met links bestemd voor andere pagina’s op je website. Maar… we blijven het herhalen: overdrijf het niet!

Gebruik zoektermen in koppen en tussenkoppen

Als je aan de slag gaat met bovenstaande tips, is het goed om te weten dat Google tekst alleen ziet als (tussen)kop als die voorzien is van een zogeheten ‘’heading tag’’. Je hebt deze van H1 tot en met H6. Hierin is H1 de grootste kop, H2 is wat kleiner en dat gaat door tot en met de kleinste tussenkop H6. Voor Google zijn de twee grootste (H1 en H2) het belangrijkst. Koppen alleen visueel groter maken heeft dus weinig zin, er moeten ‘’heading tags’’ omheen.

Verdeel je koppen op een natuurlijk manier over je tekst. In de basis gebruik je één H1 op je pagina. Dat doe je meestal voor de titel en gebruik je daarnaast H2 en H3 voor de tussenkopjes. Het heeft geen zin om hele stukken tekst in H1 of H2 te zetten. Dat kan zelfs schadelijk zijn voor je vindbaarheid, want Google zal dat al snel zien als zoekmachine spam.

Heb je na het lezen van deze tips nog steeds moeite met het optimaliseren van je website? Wil je weten wat de mogelijkheden voor jouw merk of bedrijf zijn? Ben je op zoek naar een kritische blik op zowel ontwerp als content? Wij helpen je graag om jouw vindbaarheid te verbeteren! Laat je alvast inspireren of maak direct een afspraak via info@dailybrand.nl.