Uw positionering is opgesteld, alle communicatiemiddelen zijn in gang gezet: de identiteit van uw bedrijf is een feit! Gefeliciteerd, maar hier eindigt het niet, integendeel!

De identiteit van uw bedrijf is wat het uitstraalt, het innerlijk oftewel het hart van de organisatie. Zoals u het voor ogen heeft. Maar vergeet niet dat het een organisch gegeven is. Een sterke identiteit is onderscheidend, authentiek en sluit aan bij essentie van uw bedrijf. Het is een kunst om met de gewenste identiteit uw klant te bereiken. Want ziet de klant uw bedrijf ook zoals u het ziet?

De manier waarop klanten uw bedrijf zien noemen we ‘imago’. Dat is dus niet hetzelfde als de identiteit die u probeert uit te dragen. Imago is het beeld dat de buitenwereld schetst van uw organisatie. Dit betekent dat uw klanten het imago vormen door kennis te nemen van uw communicatiedragers, zoals de website, de advertenties, het Twitteraccount en de Facebookpagina. Maar dat niet alleen; alle mogelijke connecties met uw bedrijf zullen ervoor zorgen dat het imago stukje bij beetje wordt bijgeschaafd. Uw reputatie is dan ook het resultaat van alle mogelijke imago’s bij elkaar opgeteld.

Het is belangrijk dat de identiteit en het imago van uw bedrijf zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Ze zullen nooit hetzelfde zijn, maar u kunt wel aan de slag met de voortekenen. Als het imago serieus negatief afwijkt van de identiteit, kan dit een reden zijn waardoor uw bedrijf wellicht minder succesvol opereert dan u geprognotiseerd had. En als het imago beter is dan de identiteit, bestaat er de mogelijkheid dat u door de mand valt en uw reputatie keldert omdat u ‘onvoldoende eerlijk/ duidelijk’ was.

Zo ziet u dat een dunne lijn uw imago kan scheiden van uw gewenste identiteit. Het is de totale uitstraling van uw bedrijf die verder gaat dan enig communicatiemiddel. Het is belangrijk dat u hier constant mee bezig bent. Een doordachte positionering met heel duidelijke communicatie is het startpunt voor een overtuigend, eenduidig en sterk imago.