We leven in een snel veranderende wereld. Een veelgehoorde kreet. Nieuwsberichten, technologische vernieuwingen en nieuwe bevindingen over gezondheid en voeding… De hoeveelheid nieuwe informatie, keuzes en andere prikkels die onze hersenen dagelijks verwerken, verandert ook de manier waarop we ze gebruiken. Daardoor gaan we anders denken en communiceren.

Omdat we directer met elkaar communiceren, meer en sneller met elkaar in verbinding staan, verandert ook de manier waarop we met bedrijven communiceren. En hoe we naar bedrijven kijken. Of hun algehele uitstraling ons nog wel ligt. Of hun tone-of-voice ons nog wel bevalt. Of we ons gehoord voelen. Of hun visuele identiteit ons aanspreekt. Of de manier waarop zij met het milieu omgaan wel bij ons aansluit. Kortom, of het totaalplaatje klopt. Omdat we er ons, mede door sociale media, steeds bewuster van worden dat we met onze stem ook meer kunnen bereiken en dat die stem wordt gehoord door bedrijven. Steeds meer doen ze hun best om ons voor zich te winnen en aan zich te binden. Met humor als powertool.

Dit zie je aan hoe consumenten en bedrijven op sociale media ook steeds directer en vrijer met elkaar communiceren. Er met humor en oneliners wordt gespeeld. En er met klachten wordt omgesprongen.

Enkele voorbeelden;

Zo wordt de aandacht van de klacht afgeleid, wat eigenlijk best knap is. Op de site http://debestesocialmedia.nl vind je nog wel meer van zulke voorbeelden.

De tijd waarin bedrijven ons afstandelijk met ‘u’ aanspreken lijkt achter ons te raken. En ach, het werkt ook wel bevrijdend. We zijn per slot van rekening allemaal net mensen. Jij toch ook?