Whoopaa logoAfgelopen dinsdag is er een nieuw sociaal netwerkplatform gelanceerd. Drie jonge Nederlandse intitiatiefnemers willen met dit netwerkplatfofrm een scheiding aanbrengen tussen privé en zakelijke communicatie op social media.

We proberen dit ook in het ‘echte’ leven. Je wilt namelijk liever niet dat je baas kan zien wat je in het weekend allemaal hebt uitgespookt toen je biertje verkeerd was gevallen. Met Whoopaa kun je al je sociale netwerken beheren en de privé communicatie scheiden van de zakelijke communicatie. Bij Whoopaa gaan ze er dan wel van uit dat de gebruikers verschillende profielen hebben op de diverse social media. Dus bijvoorbeeld een Twitteraccount voor privé gebruik en één Twitteraccount voor het zakelijk gebruik.

Volgens mij is dit niet helemaal de oplossing waar men naar opzoek is. Want punt één wil de gebruiker niet zoveel verschillende accounts op de diverse social media. En punt twee heeft men niet in de hand welk account de baas gaat volgen. Wat voor oplossing biedt Whoopaa zodra je baas je persoonlijke Twitteraccount gaat volgen? Of als hij je uitnodigt om vrienden te worden op Facebook?

Whoopaa wil daarnaast ook een eigen netwerkplatform beheren. Dit lijkt mij tegenstrijdig met de kernwaarden die zij het product mee willen geven, namelijk ‘gemak’. Want is het voor de gebruiker gemakkelijk wanneer zij wéér een account moeten aanmaken, wéér een biografie moeten schrijven, wéér een foto moeten uploaden, et cetera?

Mede door deze twijfels, ben ik zeer benieuwd op welke wijze Whoopaa zich verder gaat ontwikkelen.

Jody Twijsel