Sommigen zitten er nog midden in en moeten het van de laatste weken van het jaar hebben. Voor anderen is de drukte achter de rug. Aan het eind van het jaar is het voor velen een moment om de balans op te maken. Letterlijk en figuurlijk. Hoe bent u 2013 doorgekomen, heeft u veel ingeleverd of juist helemaal niet?! Wat gaat 2014 brengen?

De Nederlandse bank geeft aan dat we weer langzaam uit het dal kruipen, er is hoop. Toch zijn er ook allerlei aankondigingen van grote reorganisaties en massaontslagen bij grote ondernemingen die voor 2014 op de planning staan. Het zal zeker zijn impact hebben op de economie.

Het CPB verwacht een groei van de koopkracht met 1%. De Rabobank verwacht voor 2014 dat het volume van de particuliere consumptie met 1,5% zal dalen. In 2013 heeft een record aantal bedrijven de deuren moeten sluiten en de teller staat nog niet stil. Veel lege plekken in de winkelstraten en twijfels bij velen wat de toekomst van de bestaande winkelstraten zal zijn. Maar aan de andere kant blijkt uit een deze week gepubliceerd onderzoek (uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het HBD en KVK) dat ruim twee derde van de webwinkels interesse heeft in een ‘stenen’ winkel. Steeds meer online winkels openen al een fysieke winkel of bieden een shop-in-shop concept aan.

Dat het landschap de afgelopen jaren sterk veranderd is moge duidelijk zijn. Wat verwacht u voor de komende jaren en hoe gaat u daarmee om? Het bezig zijn met uw merk zal sowieso uw aandacht vergen. Hoe zorgt u ervoor dat uw verhaal gehoord wordt en het mensen in beweging brengt? Misschien een goed moment om daar de komende weken eens bij te stil te staan. Komt u er niet uit, klop dan gerust eens bij ons aan, we helpen u graag met het bouwen van uw verhaal.

Fijne feestdagen gewenst!