Uw (toekomstige) klant verwacht het beste van u; het beste product of de beste dienst, de beste service en de beste prijs. Om te ontdekken dat u hen ook echt het beste biedt, houdt uw klant zijn of haar opties open. En hoe komt iemand aan het beste? Precies; dankzij vergelijkingsmateriaal.

Zoals in onze vorige blog besproken werd, is de klantloyaliteit niet meer wat het vroeger was. Des te meer reden om naast goed werk leveren en uw huidige klanten te behouden, open te staan voor nieuwe klanten. Althans, dat zou u verwachten…

De economie mag dan weer langzaamaan wat groei vertonen, het geld groeit ons natuurlijk nog steeds niet op de rug. Waarom hebben sommige bedrijven de deur voor nieuwe klanten dan maar op een kiertje staan? Of zelfs helemaal dicht zitten?

In mijn functie ben ik vaak op zoek naar producten voor opdrachtgevers. Van roll-up banners tot kladblokken en originele give-aways. Je kunt het zo gek niet bedenken of we maken er iets leuks van. Voor veel producten doe ik prijs- en kwaliteitsonderzoek en vraag dan ook meerdere offertes aan. Opmerkelijk vind ik het dat ik van veel bedrijven geen reactie krijg op prijs- of informatie-aanvragen. Ik begrijp wel dat het opstellen van offertes bedrijven tijd kost en het ze niet met zekerheid iets oplevert; ik koop het product natuurlijk maar uiteindelijk bij één aanbieder. Toch vind ik dat bedrijven meer zouden kunnen reageren. Een reactie is als een deur open zetten voor een nieuwe klant. Het feit dat ik een reactie krijg op mijn aanvraag ervaar ik als positief. Het mag dan misschien zo zijn dat ik dit keer bij de concurrent mijn bestelling doe, maar toch biedt het contact mij mogelijkheden voor de toekomst. Krijg ik geen contact met de aanbieder, dan zal ik een volgende keer ook niet meer bij ze aankloppen. En zo blijft die deur dus dicht.

Ik kan u dus maar één tip geven; zet uw deur altijd open. Ook als het u de eerste keer niets oplevert. Niet geschoten is namelijk altijd mis.