Er zijn twee wegen die u kunt bewandelen om voor uw klant de beste te zijn in uw vakgebied: u werkt uitzonderlijk hard om beter te worden dan uw concurrenten òf u bakent uw gebied zo af, zodat u absoluut de beste (en misschien wel de enige binnen dat domein) bent waar uw klant bij terecht kan. Daarvoor dient u een goede positionering in te zetten.

De meeste organisaties zijn bang om hun nek uit te steken. Men kiest vaak voor een veilige optie; namelijk de benadering die iedereen kiest. Tegelijkertijd zijn markten in beweging en zijn prospects op zoek. De waarde van ‘bijzonder zijn’ neemt toe; een uniek gedachtegoed, een unieke meerwaarde aangevuld met bijvoorbeeld specifieke producten en/ of diensten scoren. Toch durven weinig organisaties de stap te nemen om werkelijk bijzonder te worden. De angst om op te vallen en kritiek te krijgen is te groot. De meeste bedrijven geven de voorkeur aan onopvallend zijn, met als gevolg dat de prospect ze negeert. De conclusie van deze strategie: meedoen met de meute en spelen volgens de regels leidt zelden tot succes.

Daarnaast maken veel bedrijven de fout alles te willen zijn voor iedereen. Hierdoor lukt het ze niet om zich te onderscheiden van de concurrentie en een bepaalde ‘breinpositie’ op te bouwen. Een breinpositie betekent niets meer of minder dan dat klanten bij sommige behoeften of wensen meteen aan u denken.

Positioneren betekent dat uw bedrijf, merk of organisatie onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders. U richt zich op een beperkt deel van de markt. Die beperking is helder en doordacht: u maakt duidelijke keuzes in wat u wel en niet doet. Wilt u uw bedrijf in de markt zetten als absolute beste, zult u de grens op moeten zoeken. Ga met de concurrentie de strijd aan en ga daarbij compromissen uit de weg. Als u goed positioneert, wordt u als het ware een monopolist op uw zelfgekozen terrein: niemand biedt wat u te bieden heeft.