Positioneren gaat over het realiseren van een breinpositie. Dat betekent kortgezegd dat u een domein selecteert en dit eenduidig uitdraagt. Kunnen de social media u daarbij behulpzaam zijn?
Nog te veel ondernemers en formulemanagers hebben het beeld dat de social media slechts een podium bieden voor zinloos geklets. Ze doorzien onvoldoende de kansen die geboden worden door bijvoorbeeld Facebook, Twitter of YouTube. Ze laten deze kanalen dan ook zonder enig ongemak links liggen binnen hun communicatiemix. Van een social mediabeleid is al helemaal geen sprake. Je kunt ze dat eigenlijk ook niet kwalijk nemen, want volgens actueel onderzoek van TNS NIPO experimenteert zelfs nog 40% van de marketeers met social media. Ook bij deze professionals ontbreekt een overtuigend beleid.
Wat ondernemers, formulemanagers en marketeers nog onvoldoende in de gaten hebben, is dat de consument in steeds grotere mate de social media wel serieus benutten. Zo gaan ze naarstig op zoek naar reviews (ervaringen van anderen), en stellen ze vragen aan merken en bedrijven. En wat blijkt; maar liefst 70% van de vragen die binnenkomen via social media bij deze merken en bedrijven blijft onbeantwoord (bron: Jan Rezab van Socialbakers, juni ‘12). Allemaal gemiste kansen dus. Zeker in een tijd van laagconjunctuur kan je je deze missers helemaal niet veroorloven. Daarnaast kan het gebrek aan interactie en participatie knagen aan het beeld dat de consument van de organisatie of het merk heeft. En daar raakt het nadrukkelijk de positionering. Want het eenduidig uitdragen van een domein verlangt nu eenmaal het openzetten en consistent benutten van die kanalen waarmee de consument wordt bereikt. Er valt dus nog veel werk te verzetten.