Positioneren gaat over het innemen van een plek in het brein van uw belangengroepen. Het gaat hierbij om een perceptie ten opzichte van de concurrentie. Met deze techniek wordt een imago of identiteit gecreëerd in het hoofd van belangengroepen. Dit imago is vaak gebaseerd op een verdedigbaar concurrentievoordeel, doorgaans vertaald naar een drijfveer, een emotie. Er bestaan diverse positioneringsstrategieën. Er bestaat echter slechts één en hetzelfde vertrekpunt, dat overigens maar al te vaak vergeten wordt; positioneren begint (en eindigt) bij uzelf, dus blijf uzelf!

Zodra men gekozen heeft om te gaan positioneren, dan ontstaat er doorgaans een grote drang tot vernieuwing. En inderdaad; vernieuwing kan tot verbetering leiden. Op zich is er dus helemaal niets mis met die innovatiedrang. Hoe de vernieuwing ook gestalte krijgt; deze zal absoluut bij uw organisatie en/of merk moeten passen. Dient dus onbetwist authentiek zijn opdat de nieuwe positionering niet alleen verbindend is, maar ook echt. Mensen prikken tegenwoordig namelijk feilloos door communicatietrucjes heen, dus wat niet echt is werkt zelfs tegen u.

De kunst van het positioneren is het achterhalen waar uw organisatie of merk al sterk in is. Doorzien wat naar boven gehaald kan worden, versterkt met bewijslast. Maar ook waar de focus op kan komen te liggen opdat het zichtbaar én verbindend wordt. En natuurlijk dient het een langere houdbaarheid te hebben, want uw positionering wijzigt u niet doorlopend. Wel vraagt de levering van de bewijslast, marketing en communicatie continu om onderhoud. Zodat het merk sterker wordt, meer betekenis krijgt. Kort en goed; gaat u positioneren? Kom dan werkelijk in uw kracht te staan!