Stel, je hebt een nieuw product ontwikkeld en hierover zet je een aantal doordachte regels kort en bondig op een A4-tje. Je kunt er ook voor kiezen om een mooie kleurrijke folder te maken, vooral voorzien van afbeeldingen. Al is het inhoudelijk product van het A4-tje wellicht beter, het komt toch waarschijnlijk niet zo over. Mensen zullen geneigd zijn het product van de goed uitziende folder te kiezen. De manier waarop je het brengt is doorgaans heel wat belangrijker dan de inhoud zelf. Logisch, zul je misschien zeggen. Het oog wil per slot van rekening ook wat. Zo simpel als wat dus. Gewoon de inhoud in een mooi jasje gieten… Maar wat als we twee producten hebben met elk een goed uitziende folder. Dan wordt het al heel wat lastiger. Welk ‘mooi jasje’ kies je dan? Gelukkig valt ook dit te sturen. Dat kan op basis van de onderbewuste voorkeur van je brein.
Woorden en afbeeldingen die samen eenzelfde boodschap uitdragen, worden beter onthouden dan woorden alleen. En de manier waarop de tekst wordt geplaatst, beïnvloedt of je de tekst gemakkelijk of moeilijk tot je neemt. Een schrijfletter neem je bijvoorbeeld lastiger tot je. Gecentreerde tekstblokken zijn ook al lastig. We vinden het moeilijk om dan verbanden te leggen met andere elementen. Zaken die aan het begin en aan het einde van een lijst staan worden beter onthouden dan zaken die in het midden staan. Het is maar dat u het weet…
En er is meer. Kleuren zijn goed om zaken te accentueren. Maar overdrijf het gebruik van kleur niet, want je oog kan in een oogopslag maar zo’n 5 kleuren verwerken. Minder kleuren, maar consequent toegepast, komen beter uit de verf. Als je trouwens wil dat men informatie onthoudt, kan je dit beter in kleine stukjes opdelen. Maar ook weer niet teveel stukjes, want bij meer dan 7 wordt het lastig voor je werkgeheugen om te onthouden. Emoties blijken bij te dragen aan een betere verankering van gebeurtenissen in het lange termijn geheugen. Beelden spelen daarom een belangrijke rol in ontwerpen. Onderzoek toont aan dat de aanwezigheid van mensen in beelden het vooral goed doet.
Veel zaken doet ons brein dus onbewust. Maar als je hier bewust mee omgaat, kan je het positief beïnvloeden. Dit, zodat jouw jasje niet alleen heel mooi is, maar vooral functioneel. Een passende jas waarbij de belangrijkste boodschap goed overkomt en zeker onthouden wordt.