Een schaars geklede Braziliaanse prijst dansend een aanbieding luiers aan. En een volwassen man loopt vol trots in een oranje pyjama een supermarkt uit. Het kán u bijna niet zijn ontgaan; het wereldkampioenschap voetbal staat voor de deur. Donderdag 12 juni trappen Brazillië en Kroatië af en begint het spektakel. De dag erna is Nederland aan de beurt.

Al weken zijn op de tv de reclameblokken flink oranje gekleurd. Merken prijzen hun oranjegetinte premiums aan waarmee ze een gooi doen naar de populairste wannahave. Wordt het een Juichpak van Roy Donders, de Bavaria Holándres, of spaart u alle hamsters van de AH?

Winnen of verliezen, wat de uitkomst ook wordt, zo’n grootschalig sportevenement is toch wel ergens goed voor. De economie is de echte winnaar. Veel bedrijven verwachten een flinke toename van de omzet. Want mensen laden dan toch net even wat meer boodschappen in hun karretje. Of kopen toch maar eindelijk die nieuwe tv om optimaal te kunnen genieten van de strijd. Laten we er maar het beste van hopen. En ons niet al te (oranje)gek maken…