Met een pandemie en wereldwijde demonstraties tegen racisme is 2020 nú al een jaar voor in de geschiedenisboeken. Alles lijkt zich rondom Corona inmiddels weer een beetje te normaliseren maar het blijft een bizarre en onzekere tijd. Kleine stapjes vooruit en vooral per maand bekijken wat mogelijk is. Velen van ons zijn een beetje ‘’Coronamoe’’ geworden, maar gelukkig is het niet allemaal onzeker. Zo lijkt 2020 toch een jaar te worden van saamhorigheid. Er is een aantal merken die goed hebben ingespeeld op alle veranderingen van afgelopen maanden. We lichten hieronder een aantal opvallende marketingcampagnes uit die wij als de beste beschouwen van de eerste 6 maanden van 2020.

Heineken

We beginnen met een merk van eigen bodem. Heineken. Een lekker koud biertje staat natuurlijk centraal in het begrip gezelligheid. Samenkomen, een barbecue met vrienden, de vrijdagmiddagborrel met je collega’s, verjaardagen, familiefeestjes, festivals en uit de hand gelopen avondjes in de kroeg. Al deze situaties gaan bijna altijd gepaard met een lekker pilsje. En ineens kon dat niet meer. Festivals zijn tot 1 september verboden. De horeca ging op slot en mocht op 1 juni pas weer open. Een moeilijk tijd. Maar ook een tijd waarin veel nieuwe initiatieven zijn ontstaan. Een tijd waarin we beseffen hoe belangrijk de horeca eigenlijk is voor ons sociale leven. Daarom een ode aan de horeca:

 

Dove

Met name in de eerste weken van de pandemie zagen we op social media vaak beelden voorbij komen van zorgmedewerkers. Maskers, desinfecterende handgel, mondkapjes et cetera. Wat vooral indruk maakte waren de beelden van zorgmedewerkers met striemen in hun gezicht door de gedragen gezichtsbescherming. Dove heeft hier op een hele mooie manier op ingehaakt. Ze geven deze zorgverleners in Canada en Amerika een extra steuntje in de rug met de door hen ontwikkelde courage-campagne:

 

Koopmans

Nog een Nederlands merk. Misschien niet eentje die je in dit rijtje met grote namen zou verwachten. Maar zeker eentje die we toch willen noemen vanwege de leuke manier waarop ze hebben ingehaakt op het ‘’nieuwe normaal’’. Verjaardagen, reünies en grote familiefeesten zitten er voorlopig niet in. Vooral niet die feestjes met je opa, oma of ander kwetsbaar familielid. Ondanks de Coronacrisis gaan de dagen toch gewoon door en blijft iedereen een jaartje ouder worden. Ook al willen we dat soms niet ;). En als we dan jarig zijn, willen we dat toch een beetje op een feestelijke manier vieren. Koopmans speelde hier op in en bedacht een leuke, originele en grappige manier:

 

Nike

Dit is er eentje van een groot merk. Een naam waar je veel van mag verwachten. Overigens heeft deze campagne niets met Corona te maken, maar speelt deze vooral in op de dood van George Floyd en de daarop volgende gebeurtenissen en protesten tegen racisme. Erg knap om op zo’n ongepland moment toch vlijmscherp over weten te brengen waar het om gaat. Iedereen kent de beroemde Nike-slogan ‘’Just do it’’ die al jaren meegaat, maar dat veranderde Nike voor deze ene keer: For once, don’t do it!

 

Hoe nu verder in 2020?

We verwachten de komende periode niet veel verandering. We weten inmiddels dat een tijd van crisis hét moment is om te werken aan branding en (her)positioneren. Blijf de komende tijd dan ook bouwen aan je merk en kijk naar nieuwe mogelijkheden. Een sterke positionering laat zonder poespas zien waar jij als bedrijf of merk voor staat. Wil jij jouw merk versterken? Wil jij nieuwe mogelijkheden ontdekken? Of misschien is dit wel dé tijd voor een herpositionering? Benieuwd naar onze inzichten? Wij delen onze kennis graag met je. We sparren en creëren nieuwe paden naar vooruitgang! Vul ons contactformulier in, stuur een bericht naar info@dailybrand.nl óf bel met 073 6101044 voor het maken van een afspraak!