Neurensics is een neuro-economisch onderzoekbureau uit Europa. Na één van haar onderzoeken zijn zij tot de conclusie gekomen dat onze hersenen tijdschriftadvertenties beter verwerken dan televisiecommercials.

De neurowetenschappelijke technieken die worden gebruikt door het onderzoekbureau brengt niet alleen de bewuste gedachten van de consument in kaart, maar ook de onbewuste gedachten worden zichtbaar. Deze worden ook gebruikt om motivaties, voorkeuren en gedachtes te meten. Met behulp van een zogenaamde fMRI-scanner wordt de bloedtoevoer naar de hersendelen gemeten. Zodra de bloedtoevoer toeneemt, wijst dit op een toename van de activiteit.

Het rapport vertelt ons dat hersenen gevoeliger zijn voor advertenties in tijdschriften dan voor commercials tussen televisieprogramma. Blijkbaar hebben lezers een bepaalde binding met het tijdschrift, dat zorgt voor positieve gevoelens bij/voor de advertenties. De advertenties zijn een onderdeel van de totaalbeleving van het tijdschrift. Dit, terwijl men bij een televisieprogramma juist mentaal afhaakt zodra er een reclameblok opduikt.

De kanttekening die ik maak bij dit onderzoek is of men de twee verschillende type van reclame mag vergelijken. Ik kan me een voorstelling maken dat hersenen anders reageren op beeld en geluid dan op print. Desondanks vind ik de conclusie van het onderzoek interessant. Hoe kijkt u er tegenaan?