Voor veel bedrijven is Facebook nog altijd een ondergeschoven communicatiekanaal. Terecht? Persoonlijk denk ik dat het een bijzonder efficient kanaal kan zijn om de dialoog met uw klanten en toekomstige klanten aan te gaan. Dit wordt eveneens bevestigd door een recent gepubliceerd onderzoek.
Hierin wordt duidelijk dat een statusupdate gemiddeld 35% van uw Facebook ‘vrienden’ bereikt. Elke maand wordt er bovendien 61% van uw vrienden bereikt!
Een enorme score. Bovendien een score die zich maar moeilijk laat evenaren met de conventionele communicatiemiddelen. En zeker niet tegen zulke lage kosten. Het kanaal is daarmee geschikt. Toch is werkelijk scoren meer dan alleen uw ‘vrienden’ bereiken. Eerder schreef ik al over de kracht van een gekochte like. Voor alle fans of alles voor de fans?!

De oproep: bepaal wat uw organisatie met uw (toekomstige) opdrachtgevers verbindt.

Uw Facebook-beleid (en activiteit) is gestoeld op een eenduidig antwoord op de volgende vraag: Wat maakt mijn organisatie en daarmee ook uw volgers werkelijk onderscheidend, geloofwaardig en relevant?
Met de juiste positionering worden uw Facebook vrienden vervolgens ambassadeurs. Samen werkt u aan de verrijking van hetgeen jullie verbindt. Door naar hen te luisteren. Door het kanaal niet te gebruiken voor een monoloog, maar voor een dialoog. Door het kanaal te gebruiken om elkaar vanuit hetzelfde gedachtengoed te versterken. Samenwerken aan je merk!

PS. Met een eenduidige positionering behoort de veel gehoorde drempel “ik zou niet weten wat ik daar zou moeten vertellen” tot het verleden. Er is immers altijd iets om uw gedachtengoed te verdiepen en volgers te versterken!