Gisteren werd bekend gemaakt dat Microsoft telefoonfabrikant Nokia overneemt voor een magistraal bedrag van 5,5 miljard euro. De overname is niet zo vreemd aangezien Nokia de belangrijkste fabrikant is van smartphones die draaien op het besturingssysteem Windows Phone. En dat is vervaardigd door Microsoft. Microsoft werd in het recent afgesloten tijdperk van Steve Ballmer verweten dat het te weinig investeerde in de mobiele media. Met de komst van Windows 8 en de overname van Nokia slaat Microsoft een andere weg in. Maar let op: het gaat hier niet alleen op de harde knikkers. Microsoft wil namelijk van Nokia ‘leren’. Nokia miste in 2007 compleet de ‘smartphoneboot’. Het kon niet snel genoeg reageren op de komst van de iPhone van Apple. Nu gaat het weer goed. Zo goed dat Microsoft de zaken overneemt.

Wat Nokia in mijn ogen zo bijzonder maakt is het feit dat het merk iedere keer een comeback ‘lijkt’ te maken. Lijkt, aangezien Nokia nooit echt weg is geweest. Niet uit de schappen en belangrijker: niet uit ons hoofd. Nokia maakt geen ‘comeback’: het merk wil zich opnieuw uitvinden. Nokia heeft geen overlevingsdrang: het wil keer op keer innoveren. Zo komt het binnenkort met de ‘nanoscale grass technologie’ waardoor de telefoon zichzelf oplaadt via zonne-energie. Technisch vernuft zonder de vaste kernwaarden te verloederen.

Die comeback lijkt dus ‘knap’ maar in mijn ogen is het een zaak van de juiste instelling. Gezond kritisch naar je merk kijken, leren van je fouten én lef tonen op het juiste moment. Ook in financieel lastige tijden. Die instelling zie je overigens vaker bij Scandinavische bedrijven. IKEA heeft er ook een handje van. Bent u toe aan uw volgende comeback?