Via de sociale media heb je ze vast wel voorbij zien komen. De afgelopen periode werd het FIFA Wereldkampioenschap Voetbal opgeluisterd door vele ludieke (taal)vondsten en woordgrappen rondom dit grootschalige sportevenement.

Veel van deze grappen zijn afkomstig van individuen die via Twitter en Facebook rake oneliners het web op gooien, bestaande foto’s voorzien van tekstballonnen of ware huzarenstukjes in elkaar Photoshoppen. Maar vaak zijn deze inhakers geïnitieerd door grote merken en bedrijven. De reden: tijdens het scrollen door je sociale media kanalen kom je in contact met berichten die een lach op je gezicht toveren. En door ze te delen met vrienden en volgers worden ze door vele ogen gezien en komt je merk positief onder de aandacht. En tegen soms minimale kosten. Heineken pakte het wat groter aan en bracht een #twelftal samen. Deze groep creatievelingen en bekende Twitteraars deed op ludieke wijze verslag van de wedstrijden. Maar ook bedrijven als Nike, AH, Unilever, HEMA, Q-Music, en Hi/KPN hebben onze tijdlijnen met humor verrijkt.

Dat de wedstrijd Brazilië tegen Duitsland (#BraGer) op Twitter zelfs een nieuw record brak (35,6 miljoen tweets tijdens de wedstrijd) geeft wel aan dat we massaal met de smartphone in de hand naar de wedstrijden hebben gekeken. Dat de snelheid waarmee we delen ten koste gaat van bronvermelding en dat het principe van ‘ere-wie-ere-toekomt’ niet helemaal wordt toegepast mag duidelijk zijn. Opeens vond iedereen het verlies van Brazilië ‘brazielig’ en maakte een massa mensen dezelfde grappen over Willem-Alexander en Maxima. En een enkele keer schopte iemands tweet het zelfs tot een paginagrote krantenadvertentie (Andrélon).

Het WK is inmiddels afgelopen. Maar we hebben gelachen, ge’like’d, gedeeld en ons vermaakt. Tot het punt dat er helaas voor ons niet veel meer gelachen kon worden…