Het geheugen is het vermogen om informatie te onthouden. Diep nadenken over informatie vergroot de kans dat informatie op een later tijdstip weer oproepbaar is. Interessante activiteiten zorgen voor een betere verwerkingsdiepte. Emoties blijken eveneens nadrukkelijk bij te dragen aan een betere verankering van gebeurtenissen in het langetermijngeheugen. Als je informatie wilt overbrengen, bijvoorbeeld over je organisatie of merk, is de wijze waarop je deze informatie brengt dus zeker zo belangrijk als de informatie zelf. Door mensen bezig te laten zijn met je informatie, vergroot je nadrukkelijk de kans op onthouden. Daarnaast is op een verrassende manier actief te zijn met informatie leuker dan gewoonweg iets lezen of bekijken. En dat leidt weer tot een positieve emotie bij de ontvanger.
Bedenkers van kinderprogramma’s hebben het principe van meedoen al veel langer in de gaten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat series als Dora the Explorer zo’n wereldwijd succes vormen. De jonge kijkers moeten Dora helpen om de goede weg te vinden door oplossingen te geven en antwoorden te vinden op vragen en oplossingen voor problemen. Hierdoor wordt tv kijken geen passieve bezigheid, maar een uitdaging om mee te doen. Soms zelfs letterlijk springend voor de tv of hardop oefenend met Engelse woorden.
Laat je ontvanger dus meedoen. Stel vragen, houd polls, laat mensen een nieuw product of naam bedenken. Organiseer een wedstrijd, evenement of spelletje. Houd een prijsvraag, laat je product uitproberen vraag om een beoordeling of organiseer een (online) speurtocht. Stel de ontvanger centraal en vraag je af op welke verrassende manier deze mee zou kunnen doen. Want meedoen is onthouden!