We kijken vooruit én houden vast

Waarom marktonderzoek

Meten is weten. Als je de positie van jouw organisatie of merk verder wil optimaliseren, of bijvoorbeeld een nieuw product of dienst wilt introduceren, dan is het van belang of goed te weten wat er speelt. Het stelt je in staat de goede keuzes te maken, positie te bepalen en koers te houden. Marktonderzoek is dus een heel belangrijk hulpmiddel voor de bedrijfsvoering, waaronder de marketing.

Inzicht in de trends en ontwikkelingen

Een markt-/ brancheonderzoek geeft inzicht in de ontwikkeling in de branche. Het leert veel over de mogelijkheden en kansen van de organisatie, nieuwe ideeën, producten of diensten. Vragen die zoal voorbij kunnen komen zijn bijvoorbeeld: ‘welke ontwikkelingen spelen er nu en in de komende jaren?’, ‘wat zijn de belangrijkste trends?’, ‘welke domeinen hebben de andere aanbieders geclaimd?’, ‘wat betekent de groeiende internationalisatie voor ons?’ Stuk voor stuk belangrijke vragen waarbij de antwoorden ervoor kunnen zorgen dat de organisatie/ het merk de wind in de zeilen krijgt.

Welke onderzoeksmethode? 

Er bestaan verschillende methoden voor marktonderzoek. Bij kwantitatief onderzoek achterhaal je wat relaties van jouw product, idee of dienst vinden. Op basis van de steekproef bij klanten kun je vervolgens diverse conclusies trekken. Bij kwalitatief onderzoek is het aantal respondenten kleiner, maar kan je veel dieper op de materie ingaan. Zo kun je inhoudelijk veel achterhalen over wensen, eigenschappen en motieven van (potentiële) klanten. Per onderzoeksmethode kun je bepalen wat de aanbevelenswaardige aanpak is. Voor een kwantitatief onderzoek zijn online, schriftelijke of telefonische enquêtes vaak raadzaam. Bij een kwalitatief onderzoek gaat de voorkeur meestal uit naar persoonlijke vraaggesprekken of een groepssessie.

Wil je meer weten over marktonderzoek of de methode die het beste bij jouw vraagstelling past? Neem dan zeker contact op met DailyBrand marketing & creatie.